Technische vragen over TV van Xs4all
Marcel van Beurden
2011-03-14 08:12:30 UTC
Hoi,

Ik overweeg TV van Xs4all te nemen. Maar nu vroeg ik me af of het ook
mogelijk is dat wireless te doen. Er loopt op dit moment geen ethernetkabel
naar m'n tv en is ook lastig (netjes) voor elkaar te krijgen. De Fritz!Box
7340 heeft 802.11n, dus dat is vlot genoeg zou je zeggen. Maar blijkbaar is
alleen LAN2 hier voor bedoeld. Hoe zit dat?

Verder vroeg ik me af of als ik TV wil kijken op mijn HTPC, of ik het IPTV
signaal met m'n pc kan weergeven (bv. met XMBC of MythTV). Of zit hier weer
een laag HTPC-onvriendelijke DRM tussen?

Groeten,
Marcel
Miquel van Smoorenburg
2011-03-14 09:41:40 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Dat gaat niet, je LAN en TV poorten zijn niet gedeeld. Dat staat wel
in de planning, maar wacht op updates in het achterliggende netwerk.
Dat zou nog wel eens even kunnen duren.

Als je TV besteld komt er een monteur langs. Die zorgt ervoor dat
je TV wordt aangesloten op de settopbox, en de settopbox op je
modem. Als dat niet bekabeld gaat, dan wordt er een Devolo wireless
setje geplaatst (ethernet over power). Zie
http://www.xs4all.nl/consument/televisie/tvvanxs4all.php#gratismonteur
Post by Marcel van Beurden
Verder vroeg ik me af of als ik TV wil kijken op mijn HTPC, of ik het IPTV
signaal met m'n pc kan weergeven (bv. met XMBC of MythTV). Of zit hier weer
een laag HTPC-onvriendelijke DRM tussen?
Geen idee wat er tussen zit qua DRM, maar ik heb een sterk vermoeden
dat het protocol sowieso niet compatible is met een HTPC, XMBC of MythTV.

Mike.
de Kameel
2011-03-14 10:22:01 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Er is 1 kanaal onversleuteld (de regionale TV-zender), en die kan je met
VLC bekijken.

De overige kanalen zijn versteuteld en die kan je alleen met de
SetTopBox decrypten. Dat signaal komt via HDMI naar buiten. Misschien
kan je dat je HTPC in krijgen?

de Kameel
Thibaud Taudin Chabot
2011-03-14 13:27:07 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
en kan zo'n devolo setje geplaatst worden op verschillende fasen die ik
thuis in mijn electranetwerk heb? Dat wordt nergens beschreven of het
wel kan of niet kan.
Thibaud
Gerke
2011-03-14 13:35:54 UTC
Post by Thibaud Taudin Chabot
en kan zo'n devolo setje geplaatst worden op verschillende fasen die
ik thuis in mijn electranetwerk heb? Dat wordt nergens beschreven of
het wel kan of niet kan.
Thibaud
Meestal werkt dat prima, mits je buren niet toevallig zo'n zelfde setje
hebben, vooral in de wat oudere wijken.

Ik gebruik een Zyxel set welke de mogelijkheid hebben de communicatie
onderling te isoleren, waardoor ik 2 sets voor 2 setop boxen kan gebruiken
zonder ellende.

Ook moet je er om denken dat je wel een AV gecertificeerde set gaat
gebruiken en niet de standaard dingen van 85 Mbit, die effectief ongeveer
een 16 Mbit halen. Bij TV van KPN (en ik denk dat Xs4all hetzelfde gaat
gebruiken) is dat wel voldoende vanwege de compressie die ze gebruiken,
maar bij XMS wat ik heb en waar de streams ongecomprimeerd worden doorgezet
zijn de HD streams gemiddeld tussen de 18 en 24 Mbit, en dan werkt het dus
niet ;)
--
Gerke Pekema

Computers maken geen fouten, je hebt mensen nodig om er een chaos van te
maken
Thibaud Taudin Chabot
2011-03-14 14:12:27 UTC
Post by Gerke
[...]
Kan je me dan vertellen hoe dat kan dat dat werkt op verschillende
fasen? (ik bedoel dus niet verschillende groepen). De 3 fasen die ik in
huis heb zijn niet galvanisch met elkaar verbonden (behalve die ene
0-leider). En als er geen galvanisch verbinding is hoe kan dat signaal
dan van de ene fase naar de andere fase?
Thibaud
Gerke
2011-03-14 15:28:24 UTC
[...]
Geen idee, ik heb ook 3 fasen thuis, maar hoe dat verder allemaal is
verdeeld en gekoppeld weet ik niet, het werkt in ieder geval wel bij mij,
maar hier is de installatie ook al wat ouder.

maken
Thibaud Taudin Chabot
mogelijk dat je beide kastjes dus op dezelfde fase aangesloten hebt.
Gerke
2011-03-15 13:35:58 UTC
Post by Gerke
[...]
Nee, zeker niet.
Ik heb alle computerapparatuur op een aparte fase zitten thuis, en de rest
van het huis is verdeeld over de andere 2 fases. Het loopt zeker over 2
fases het signaal bij mij thuis. Ik zal mijn electricien eens vragen hoe
het nu precies allemaal is aangesloten.

maken
Thibaud Taudin Chabot
2011-03-16 08:45:17 UTC
Post by Gerke
[...]
Let op: ik heb het over fases en niet over groepen! Veel mensen halen
die 2 door elkaar.
Operator
2011-03-14 21:11:52 UTC
In article <4d7e224c$0$81483$***@news.xs4all.nl>,
Thibaud Taudin Chabot <***@dds.nl> writes:
[ hoog frequent over het stroomnet ]
[...]
Het hoog frequent signaal wordt zowel op de fase als de nul gezet.
Als de andere kant op een andere fase zit, heb je nog altijd
het signaal op de nul, met 6db verlies.
Verlies heb je toch al dus dat beetje kan er nog wel bij.

Je kan het ook zo zien: de stroom fase is de signaal nul en andersom.
Thibaud Taudin Chabot
2011-03-16 08:53:18 UTC
Post by Operator
[...]
maar je hebt toch altijd 2 draden/aansluitpuntrenb nodig voor een
circuit. De nul is geen probleem maar de de fases zijn onderling
galavanisch gescheiden en hebben dus ook geen enkel contact met elkaar.
Operator
2011-03-16 12:40:30 UTC
Post by Operator
[...]
Nou, galavanisch gescheiden...
Als je wilt kan je best wel een gelijkstroom van de
ene fase naar de andere laten lopen.

Daarnaast: het hoogfrequent circuit bevat ook condensatoren.
Als ware alle fasen in de kabel naar je huis kortgesloten.
Bonno Bloksma
2011-03-14 14:10:52 UTC
Hi,
Post by de Kameel
De overige kanalen zijn versteuteld en die kan je alleen met de
SetTopBox decrypten. Dat signaal komt via HDMI naar buiten. Misschien
kan je dat je HTPC in krijgen?
de Kameel
[...modem <--> settopbox via devolo setje...]
en kan zo'n devolo setje geplaatst worden op verschillende fasen die ik thuis in mijn
electranetwerk heb? Dat wordt nergens beschreven of het wel kan of niet kan.
Thibaud
Mijn ervaring is dat wanneer je inderdaad verschillende FASES hebt dat het waarschijnlijk niet gaat
werken. Maar dat betekent dat jij thuis (is het inderdaad thuis?) een behoorlijk zware installatie
moet hebben want pas dan wordt er in een woning meer dan 1 fase aangesproken. Het gaat wel goed
wanneer je meerdere GROEPEN (vroegen stoppen) hebt, al die groepen zitten op 1 fase en delen nog
steeds 1 "kabel verbinding".

Geen idee in hoeverre een Devolo setje bij de buren op dezelfde fase voor problemen kan zorgen.
Meestal zitten je direct buren op een andere fase en zit men pas 3 huizen verderop** weer op
dezelfde fase.

Bonno

** Ooit meegemaakt dat 1 fase in de straat kapot was. Toen zag je mooi dat 1 op de 3 huizen geen
stroom had en de andere 2 wel.
Thibaud Taudin Chabot
2011-03-14 14:13:30 UTC
Hi,
Post by de Kameel
[...]
klopt, ik kook electrisch en dan heb je vrijwel altijd een 3-fase
aansluiting.
Bonno Bloksma
2011-03-15 08:06:30 UTC
Post by de Kameel
[...]
Ik kook ook electrisch (inductie) maar voor zover ik weet zitten alle
groepen toch nog steeds op één fase.
Maar goed, ook al heb je meerdere fases is huis dan kan zo'n Dovolo
setje nog steeds goed werken, alleen moet je er voor zorgen dat beide
kanten op dezelfde fase zitten.

Bonno
Operator
2011-03-15 08:48:45 UTC
In article <4d7f1e05$0$34849$***@news.xs4all.nl>,
Bonno Bloksma <***@xs4all.nl> writes:
[...]
Nee, dat is niet nodig.
Thibaud Taudin Chabot
2011-03-16 08:49:01 UTC
Post by de Kameel
[...]
ik zei ook 'vrijwel altijd'. Er zijn tegenwoordig inductie platen die op
1 fase, 2 groepen kunnen. Beide groepen moeten dan wel volledig bedraag
zijn: dus elk een bruine en een blauwe draad.

Het is niet zo makkelijk om te zorgen dat beide kastjes op dezelfde fase
zitten want als dat toevallig een situatie is waar dat niet zo is dan
kan je dat niet eenvoudig veranderen/aanpassen.
hwh
2011-03-14 16:38:23 UTC
[...]
Verder zal een radioamateur in de buurt niet blij met je zijn want die
dingen storen stevig op ontvangers voor diverse frequenties.

gr, hwh
Arwin Vosselman
2011-03-14 18:03:00 UTC
On Mon, 14 Mar 2011 17:38:23 +0100, hwh wrote:

[devolo-setje]
Post by hwh
Verder zal een radioamateur in de buurt niet blij met je zijn want die
dingen storen stevig op ontvangers voor diverse frequenties.
Inderdaad. Het gebruik van deze Devolo-rommel zou verboden moeten
zijn. Met "draadloos", zoals xs4all het aanprijst, heeft het niets te
maken. Er wordt mis^H^H^Hgebruik gemaakt van de bedrading van het
energienet.
Arwin, PA0AJV.
Koos van den Hout
2011-03-15 09:22:45 UTC
Post by Thibaud Taudin Chabot
en kan zo'n devolo setje geplaatst worden op verschillende fasen die ik
thuis in mijn electranetwerk heb? Dat wordt nergens beschreven of het
wel kan of niet kan.
Ik heb een devolo set (dLAN 200 AVplus) getest in huis (met in ieder geval
een 3fasen meter) en nooit moeite gehad link te krijgen tussen twee punten.

Maar in een ander gebouw (buurthuis, grotere afstanden) enorm moeten zoeken
naar welke 2 stopcontacten er onderling bruikbare link wilde geven met nog
een beetje bruikbare snelheid.

Maar ik las ergens in een review van powerline ethernet en tv-coax
ethernet dat het ook lukte om een tv-coax adapter verbinding te laten
maken met een powerline adapter. Dus de overspraak (en dus storing op
radio) is nogal hoog.

Ik zou niet durven beweren dat powerline ethernet in elk huis zomaar
gaat werken om ethernet met voldoende snelheid bij de tv te brengen.

Koos
--
Camp Wireless, the site about wireless Internet | Koos van den Hout
access at campsites http://www.camp-wireless.org/ | http://idefix.net/
PGP keyid DSS/1024 0xF0D7C263 | IPv6 enabled!
Timo
2011-03-15 09:36:51 UTC
Post by Koos van den Hout
[...]
Mee eens, maar dat zelfde geldt voor Wifi.
Timo
Operator
2011-03-15 10:17:44 UTC
Post by Koos van den Hout
[...]
In een dergelijk gebouw heb je vaak ook veel TL-balken.
Om het blind vermogen te beperken zit in de helft van
de armaturen een condensator tussen de nul en de fase.
Dan blijft er van het HF signaal ook niet veel meer over.
Ik ook niet.
Rob
2011-03-14 16:19:56 UTC
Post by de Kameel
De overige kanalen zijn versteuteld en die kan je alleen met de
SetTopBox decrypten. Dat signaal komt via HDMI naar buiten. Misschien
kan je dat je HTPC in krijgen?
Het hele idee van HDMI is toch juist dat je het nergens in kan krijgen
behalve dan een display device?

(OK dat is eigenlijk HDCP maar dat is meestal met HDMI verbonden)
Marcel van Beurden
2011-03-14 20:49:15 UTC
Post by Rob
Post by de Kameel
[...]
Volgens de site zit er naast HDMI dit ook op:
- SCART1 [VCR] Composite in/uit
- SCART2 [TV] RGB, S-Video, composiet uit
- Component Y, Pb, Pr

De vraag is of al deze uitgangen altijd werken of alleen bij de ene
niet-versleutelde zender....
Dirk T. Verbeek
2011-03-14 23:10:54 UTC
Post by Marcel van Beurden
Post by Rob
Post by de Kameel
[...]
Over het algemeen zeuren de 'rechthebbenden' alleen over HD kopieën en
die krijg je niet bij genoemde aansluitingen.
Osiris
Component kan prima 1080p aan :)
Friso
2011-03-15 09:37:02 UTC
Post by Osiris
Over het algemeen zeuren de 'rechthebbenden' alleen over HD kopie?n en
die krijg je niet bij genoemde aansluitingen.
Component kan prima 1080p aan :)
Ze zeuren over digitale, 1-op-1 kopie?n. Met component kopieer je via
analoog en heb je kwaliteitsverlies.
Marcel van Beurden
2011-03-14 20:43:55 UTC
Post by de Kameel
[...]
Dus jij hebt het al werkend? Ik zou verwachten dat alle publieke kanalen
niet versleuteld zouden zijn. Wishful thinking dus?

In wat voor formaat komt dat niet versleutelde gedeelte binnen?

Marcel
Dock B
2011-03-14 15:32:55 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Komt het er hiermee op neer dat zo'n 4Mb permanent gereserveerd is voor
IPTV en dat van het ADSL signaal er dus 4Mb minder overblijft voor het
normale dataverkeer, ook als er geen TV gekeken wordt?

Kortom, van mijn 16,4 Mb ADSL lijntje zou nog maar 12,4 Mb voor internet
overblijven?

Dick.
Siert Wolters
2011-03-14 17:32:49 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Ja, helaas.
En voor een kaal ADSL 8/1 lijntje kan je er al helemaal beter niet aan
beginnen.
(maar jij hebt meer)
In jouw geval wordt HDTV echter ook dubieus ...
Miquel van Smoorenburg
2011-03-14 18:21:04 UTC
Post by Siert Wolters
Post by Dock B
[...]
Nee, dus niet. Alleen als je kijkt. Beter geformuleerd, als de
settopbox op een IPTV kanaal is afgestemd.

Mike.
Erik - Vld
2011-03-15 16:14:20 UTC
Post by Siert Wolters
Post by Dock B
[...]
??
Heb vanmorgen de logmails van m'n fritz 7170 door zitten bladeren en de
log van gistermorgen 00:02 vermelde nog een dsl troughput van 14146/1031
en die van vanmorgen 00:05 zit op 10525/776.
Het dsl signaal is zo'n 23:13:00 up dus ergens gister rond 4 uur is er
iets gewijzigd.
Toevallig heb ik bijna 2 weken terug tv aangevraagd, e.e.a geeft mij het
idee dat het niet los staat van elkaar.
Overbodig om te vermelden misschien maar ik heb nog geen 7340 en ook nog
geen settop box, nog geen afname van een tv signaal.

Is er hier dan iets anders aan de hand of is dit een "hik" die ontstaat
na het omzetten/activeren van het dlm gebeuren?

Erik
Miquel van Smoorenburg
2011-03-15 20:01:48 UTC
Post by Dock B
[...]
Dat klinkt als DLM ja, als de lijn stabiel genoeg blijkt (voor TV
is de toegestane error-rate lager) dan wordt het weer omhoog
bijgeregeld.

Mike.
Erik - Vld
2011-03-15 20:37:11 UTC
Post by Dock B
[...]
Oke wachten we maar rustig een weekje of wat af, anders is een downgrade
naar start een optie omdat voor zover ik het begrepen heb de tv bovenop
het "normale" internet signaal komt.

Thanks voor je antwoord.

Erik
de Kameel
2011-03-15 20:21:10 UTC
Post by Erik - Vld
[...]
Hmmm. Met TV op je lijn krijg je wel een ander profiel (hogere INP),
maar ik weet niet of je download ook lager ingesteld wordt.

de Kameel
Nevil Valewijn
2011-03-14 17:33:36 UTC
https://blog.xs4all.nl/2011/03/07/tv-en-de-snelheid-van-de-internetverbinding/
--
Nevil Valewijn
news.group_at_xs4all.nl

De wereld volgens Valewijn
de Kameel
2011-03-14 19:22:19 UTC
Nee.
Siert Wolters
2011-03-14 19:45:41 UTC
Post by Dock B
[...]
Ja, Alleen niet permanent.
En voor HD wordt er nog meer afgesnoept
Ook tijdelijk: alleen als je de TV aan hebt staan.
Dirk T. Verbeek
Nee, alleen als je de settop box aan hebt staan :)
Siert Wolters
2011-03-14 23:51:13 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Siert Wolters
Post by Dock B
[...]
Je hebt helemaal gelijk Dirk!
Dus geen IPTV of VoIP combineren met je ADSL-Internetverbinding als je
niet in een wijkcentrale woont.
(of zoiets)
Eens?
Dirk T. Verbeek
2011-03-15 09:25:48 UTC
Post by Siert Wolters
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Siert Wolters
Post by Dock B
[...]
Och, m'n ADSL Lite met 16Mb is vorige week omgezet naar VDSL met 32Mb,
dat geeft wat ruimte :)

VOIP van XS4all heeft voor mij nooit goed gewerkt dus nu er een prijs
voor kwam heb ik het weggedaan.
Voor TV heb ik Digitenne en meerdere schotels.
de Kameel
2011-03-15 01:13:12 UTC
Post by Siert Wolters
Post by Dock B
Komt het er hiermee op neer dat zo'n 4Mb permanent gereserveerd is voor
Nee.
Ja, Alleen niet permanent.
LOL. Helder.

de Kameel
species8472
2011-03-16 08:04:24 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
De bandbreedte wordt alleen gebruikt als de settop box aan staat.

joop
de Kameel
2011-03-16 15:15:10 UTC
Post by species8472
De bandbreedte wordt alleen gebruikt als de settop box aan staat.
Ik zou zeggen: als de STB een TV-kanaal binnenhaalt (dus als je kijkt of
opneemt).

Als de STB aanstaat (dus: spanning erop), maar je kijkt niet, dan
gebruikt ie ook geen bandbreedte.

de Kameel
Simon Hania
2011-03-14 20:10:21 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Gaat het werken als je beide (TV en internet) in 1 en dezelfde ethernet
switch stopt die naar een andere switch (bij de TC) gaat waar de settop
box mee verbonden is?
--
Saluut
$imon
Rob
Je kunt natuurlijk altijd VLAN geschikte switches nemen, dat werkt zeker.
Siert Wolters
2011-03-14 20:22:13 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Nee: gaat niet werken.
(misschien laters)
;-(
Simon Hania
2011-03-14 20:27:59 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Dank voor de info. Dan blijft het Ziggo Digitaal hier in huis.
--
Saluut
$imon
Rob
2011-03-14 20:43:06 UTC
Post by Simon Hania
Post by Siert Wolters
Nee: gaat niet werken.
(misschien laters)
;-(
Dank voor de info. Dan blijft het Ziggo Digitaal hier in huis.
Ik zou Siert niet als bron van info aanhouden, maar ik denk dat je
met Ziggo Digitaal zowizo beter af bent. TV van XS4ALL zou ik bewaren
voor gevallen waar kabel en satelliet niet beschikbaar zijn.
Wim J
2011-03-14 21:48:07 UTC
Post by Rob
Post by Simon Hania
Post by Siert Wolters
Nee: gaat niet werken.
(misschien laters)
;-(
[...]
Zouden er veel plaatsen zijn waar geen kabel beschikbaar is, maar
wel een xDSL lijn met een beetje snelheid?

Wim
Siert Wolters
2011-03-14 23:54:51 UTC
Post by Wim J
Post by Rob
Post by Simon Hania
Post by Siert Wolters
Nee: gaat niet werken.
(misschien laters)
;-(
[...]
Denk van niet Wim J ...
(hier althans niet)
Neem dan dus een satelliet als je geen gezeik met je internetverbinding
wil. Of met je VoIP telefonie.
Toch?
Oscar
2011-03-16 22:01:09 UTC
Post by Wim J
Zouden er veel plaatsen zijn waar geen kabel beschikbaar is, maar
wel een xDSL lijn met een beetje snelheid?
Ja hierzo. In Hilversum heb je alleen UPC, dus ben je veroordeeld tot
IP-TV of Digitenne als je geen schotel kan plaatsen.
[J|O|R] <- .signature.gz
Palmisano
2011-03-14 21:58:59 UTC
Post by Simon Hania
Post by Marcel van Beurden
[...]
Mogelijk had je nog gemist, $imon, dat er op maar EEN toestel IP-TV
kan kijken. De rest moet Digitenne gebruiken :S.
Dat is voor mij, met 2 kinderen, videorecorders en TV-kaarten in PCs
bepaald onhandig. Het xs4all aanbod lijkt me voor meer dan 2
toestellen al niet leuk meer.
Simon Hania
2011-03-18 16:51:40 UTC
Post by Palmisano
Post by Simon Hania
Post by Marcel van Beurden
[...]
Dat het 1 toestel is, was me bekend. Is niet heel erg een issue voor
mij. Hoewel, ik heb wel een CI+ TV met dito module die dan zinloos
wrdt. Maar kijken doen we in de praktijk toch via de Cisco doos van
Ziggo. En Digitenne heb ik ook nog, voor in de slaagkamer en elders,
waar de kabel niet goed doorkomt.

Er is nog wel een andere afweging: bij DVB-C is het technisch inherent
onmogelijk kijkgedrag vast te leggen: het is broadcast. Bij IP-TV kan
wel haarfijn vastgelegd worden op welke zender hoe lang gekeken is:
immers de streams worden individueel naar de set top bos gestuurd op
basis van events gegenereerd via de afstandsbediening.

En die kijkcijfers zijn geld waard. Immers de onderzoeksbureau's moeten
veel geld besteden aan alleteli onderzoek bij huishoudens, terwijl het
bij IP TV van KPN en Tele2 zo uit de systemen kan lopen.
En eigenlijk wil ik dat wel terug zien in mijn tarief, als ik er dan
toch voor kies onderdeel van dit kijkercijfer gebeuren te worden :)
--
Saluut
$imon
Marc Amsterdam
Je kan eens overwegen een schoteltje te nemen....
Rob
2011-03-15 21:12:43 UTC
Dat gaat ook bergafwaarts wat bitrate betreft...
Marc Amsterdam
2011-03-15 21:31:08 UTC
kwa HD is het prima, en de BBC is helemaal te gek!
Rob
2011-03-15 22:05:47 UTC
Post by Marc Amsterdam
Post by Rob
Post by Marc Amsterdam
Post by Simon Hania
Dank voor de info. Dan blijft het Ziggo Digitaal hier in huis.
Je kan eens overwegen een schoteltje te nemen....
Dat gaat ook bergafwaarts wat bitrate betreft...
kwa HD is het prima, en de BBC is helemaal te gek!
Toch is ook HD een stuk minder dan bij Ziggo.

Men is de SD nu op het level van Digitenne aan het brengen.
Marc Amsterdam
2011-03-18 12:16:30 UTC
Post by Rob
Post by Marc Amsterdam
Post by Rob
Post by Marc Amsterdam
Post by Simon Hania
[...]
Het meeste kijk ik naar de BBC en Ned 1,2,3 de rest interesseert me
niet zo veel.
Ik zou niet weten of ziggo (niet dat we dat hier hebbenof kunnen
krijgen) een beter HD signaal doorgeeft.
Miquel van Smoorenburg
2011-03-15 00:09:25 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Als je dat gewoon in hetzelfde netwerk zet dan gaat dat niet werken,
want de settopbox heeft instellingen nodig die hij via DHCP
ophaalt .. kortom dan zit je met 2 DHCP servers in je netwerk.
Best kans dat er nog meer stukgaat, PCs met verkeerde IP enzo.

Als je switches slim genoeg zijn om VLANs aan te kunnen kan je
het daarmee oplossen natuurlijk.

Mike.
Rob
2011-03-15 07:25:24 UTC
[...]
Lijkt me dat je dat kunt oplossen door DHCP op het PC netwerk uit
te schakelen en de PC's op vaste configuratie te zetten (vast adres
en DNS).
Of kun je in een Fritzbox de DHCP server niet apart uitschakelen voor
die twee netwerken?
Marcel van Beurden
2011-03-15 20:16:22 UTC
Post by Simon Hania
[...]
Begrijp ik goed dat de FB speciale info voor de settop box in de
DHCP-berichtjes stopt?

Marcel
Miquel van Smoorenburg
2011-03-15 20:27:05 UTC
Post by Simon Hania
[...]

De DHCP server in het achterliggende TV netwerk doet dat.

Mike.
de Kameel
2011-03-16 09:38:55 UTC
Post by Simon Hania
[...]
Inderdaad: de DHCP-request van de SetTopBox wordt doorgeleid naar het
KPN-TV-netwerk (heet dat "één bridged, broadcast-domain"?), en daar
beantwoord. Dat verkeer moet gescheiden blijven van je normale
Internet/VoIP-verkeer (waar de DHCP afgehandeld door je modem, en dan in
de PPP-sessie richting ISP wordt gestuurd).

Theoretisch zou je misschien aan de LAN-zijde één netwerk kunnen hebben,
zolang je al het verkeer tussen STB en TV-netwerk maar logisch kan
scheiden van je Internet/VoIP/PPP-netwerk. Met een goede switch zou je
die scheiding misschien kunnen doen op basis van het MAC-adres van de
STB ... ?

de Kameel
Siert Wolters
2011-03-16 11:23:37 UTC
Post by Simon Hania
[...]
Wat is er dan met de LAN2 poort van de 7340 gedaan om de DHCP-request
door te leiden naar het KPN-TV-netwerk?
Wordt dit door de nieuwste firmware voor de 7340 geregeld of door iets
anders?

En betekent dit alles dat TV via XS4all alleen maar via een 7340 en via
geen enkel ander modem is te ontvangen?
Miquel van Smoorenburg
2011-03-16 12:39:20 UTC
Post by Simon Hania
[...]
KPN-TV-netwerk (heet dat "een bridged, broadcast-domain"?), en daar
beantwoord. Dat verkeer moet gescheiden blijven van je normale
Internet/VoIP-verkeer (waar de DHCP afgehandeld door je modem, en dan in
de PPP-sessie richting ISP wordt gestuurd).
Theoretisch zou je misschien aan de LAN-zijde een netwerk kunnen hebben,
[...]
Datgene wat ervoor nodig is ?
Post by Siert Wolters
Wordt dit door de nieuwste firmware voor de 7340 geregeld of door iets
anders?
Dit werkt alleen met de nieuwste firmware van de 7340, en dan
alleen als je via de wizard het xs4all-tv profiel kiest.
Post by Siert Wolters
En betekent dit alles dat TV via XS4all alleen maar via een 7340 en via
geen enkel ander modem is te ontvangen?
Hangt er vanaf of dat andere modem wel of niet KPN ITV implementeert.
Een "gewoon" modem gaat het nooit doen, nee.

Mike.
Siert Wolters
2011-03-16 13:47:36 UTC
Post by Siert Wolters
[...]
Oke, ik weet genoeg.
Bedankt voor de info Mike!
Miquel van Smoorenburg
2011-03-16 14:05:13 UTC
Post by Siert Wolters
[...]
Even nuanceren (ik ben zojuist weer bijgepraat):

Op dit moment klopt wat ik schreef, vooral op ADSL is het
enigszins ingewikkeld met meerdere PVCs e.d.

Er wordt momenteel ontwikkeld aan een 2e versie van het protocol,
dat simpeler is (zodat het makkelijk wordt voor een modem
producent om te ondersteunen) en dat gewoon in je normale
LAN/WAN kan werken, dus geen aparte 2e poort voor de settopbox.

Mike.
Siert Wolters
2011-03-16 16:03:24 UTC
Post by Siert Wolters
[...]
Oke.
"Momenteel": kan je iets specifieker zijn? Kost dit dagen, weken,
maanden of jaren? Volgens mij is er enigszins haast bij.

Mensen met de huidige TV via XS4all ondervinden momenteel een
snelheidsdip op hun verbinding.
(die misschien tijdelijk is totdat DLM van KPN in 1-2 weken dit weer
goed bijstelt)
Maar misschien is ook de afhandeling van de DHCP scheiding via de
speciale firmware van de 7340 mede de oorzaak?
Miquel van Smoorenburg
2011-03-16 18:44:08 UTC
Post by Siert Wolters
[...]
Nee, daar ga ik niet over. Maar er zit een ontwikkeltraject
aan vast, dus niet volgende week.
Post by Siert Wolters
[...]
Ik kan me niet voorstellen wat de link tussen die 2 zou zijn.

Mike.
de Kameel
2011-03-16 15:18:24 UTC
Post by Siert Wolters
En betekent dit alles dat TV via XS4all alleen maar via een 7340 en via
geen enkel ander modem is te ontvangen?
Er zijn ook andere modems die TV-van-KPN doen, onder andere Speedtouch.

En als je het op een speedtouch kan inrichten, dan zullen andere modems
het ook wel kunnen. Volgens mij gaat het om bridgen van het verkeer
tussen STB en KPN-TV-netwerk. Dus geen NAT, geen DHCP, geen PPP.

de Kameel
Siert Wolters
2011-03-16 15:55:22 UTC
Post by de Kameel
Post by Siert Wolters
[...]
Ik heb het over TV via XS4all, niet over TV via iemand anders ...
Zonder 7340 ga je dus niets kunnen qua hulp en ondersteuning bij XS4all.
En ben je dus "7340 only", net als de 7340 "XS4all only" is.

Ik vind dat een slechte ontwikkeling.
Ik zou liever een 7390 willen inzetten, maar dat is niet mogelijk
blijkbaar. Nog niet.
Vroegah wilde XS4all niets voorschrijven qua hardware ...
:-(
Marc Amsterdam
2011-03-15 21:05:16 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
heey die is lang geleden!

nog bij de achterburen van de bieb?
Marcel van Beurden
2011-03-14 20:41:30 UTC
Hi Mike,
Post by Miquel van Smoorenburg
Dat gaat niet, je LAN en TV poorten zijn niet gedeeld. Dat staat wel
in de planning, maar wacht op updates in het achterliggende netwerk.
Dat zou nog wel eens even kunnen duren.
Dit snap ik nog niet helemaal... Alles komt via één kabel binnen, maar toch
anders? En de 7340 splitst de TV-pakketjes af naar LAN2? Op zich vind ik
het wel interessant om te weten, als techneut.
[...]
Wireless is een hele verwarrende naam. Ik moest echt 3 keer de site lezen
om te zien dat het over ethernet-over-power gaat. Toevallig heb ik ooit
zo'n setje gekocht, maar van de beloofde 200 Mbps bleef haperende
verbinding over die, als hij het al deed, bij lange na niet de 200 Mps
haalde. Dus ik heb weinig vertrouwen in deze technologie (het betreft een
appartement, bouwjaar 2005).

Vandaar mijn vraag of *echt* wireless ook mogelijk zou zijn. Ik begrijp dat
het dus niet mogelijk is via het Wifi gedelte van de Fritzbox, maar het
lijkt me dat het wel kan als je er zelf een access point aan LAN2 zou hangen.
Post by Marcel van Beurden
[...]
Ik begrijp dat sommige mensen het via VLC player kunnen weergeven, dus zo
ingewikkeld zal het wel niet zijn. Maar deze informatie is nergens te
vinden dus?

Marcel
Miquel van Smoorenburg
2011-03-15 00:15:20 UTC
Post by Marcel van Beurden
Hi Mike,
Post by Miquel van Smoorenburg
Dat gaat niet, je LAN en TV poorten zijn niet gedeeld. Dat staat wel
in de planning, maar wacht op updates in het achterliggende netwerk.
Dat zou nog wel eens even kunnen duren.
Dit snap ik nog niet helemaal... Alles komt via een kabel binnen, maar toch
anders? En de 7340 splitst de TV-pakketjes af naar LAN2? Op zich vind ik
het wel interessant om te weten, als techneut.
Bij ADSL worden er een stapel aparte PVCs gebruikt voor

Bij VDSL en glas gaat signalering en TV signaal over een
apart VLAN.

Die PVCs of dat VLAN wordt in de DSLAM ("centrale") verbonden met
het IPTV platform.

Eigenlijk lopen er 2 netwerken naast elkaar, internet en TV,
en dat blijft zelfs in je modem gescheiden van elkaar.
Post by Marcel van Beurden
[...]
Ja, maar geen garanties, want die heb je niet met wireless.
Post by Marcel van Beurden
[...]
Vast wel, maar ik heb die info niet. En als ik het zou hebben zou
dat vast onder NDA zijn en kon ik het niet geven (maar dat feit zou
ik niet hoeven verbergen).

Mike.
Marcel van Beurden
2011-03-15 20:30:25 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Interessant. Dank voor de uitleg.
Post by Marcel van Beurden
[...]
In mijn geval was de "200 Mbps" op de verpakking van het Homeplug AV setje
ook niet echt een garantie.

Ik vond wel een interessant artikel wat de verschillende
netwerktechnologieën met elkaar vergelijkt.

http://www.tomshardware.com/reviews/powerline-wireless-networking,2470.html
Post by Marcel van Beurden
[...]
Iedereen is te koop ;-)

Maar hoe zit het eigenlijk met Digitenne? Dit kan ik wel met mijn
huis-tuin-keuken DVB-T kaartje ontvangen?

Marcel
hwh
2011-03-15 20:50:34 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Als er geen credit-card-formaat decodeerkaartje bij zit kun je alleen
ned 1, 2, 3 en de regionale omroep ontvangen.
In andere gevallen kun je iets van 23 programma's ontvangen.

gr, hwh
Marcel van Beurden
2011-03-15 23:40:21 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Ik zat me net te bedenken hoe ik in hemelsnaam een Digitenne smartcard in
een PCI-card stop... Da kan dus nie. En blijkbaar wordt er ook geen
Digitenne USB tuner geleverd. Vond ik het net nog leuk dat je er Digitenne
bij krijgt, nu ben ik bang dat dat Digitenne voor mij weinig op gaat leveren...
de Kameel
2011-03-16 10:05:44 UTC
Post by Marcel van Beurden
Post by Marcel van Beurden
[...]
Volgens mij zit het zo: Digitenne-smartcard stop je in Conax-CD-kaart
(te koop bij MediaMarkt en ook KPN), en die heeft volgens mij een
PCMCIA-koppeling. Die stop je in een PCMCIA-naar-PCI-kaart (heb ik in
mijn kast liggen), en die stop je in je PC.

Als je hierop zoekt kom je 'helaas' op allemaal cardsharing-oplossingen.
Die beschrijven wel mooie oplossingen: Digitenne-kaart in de ene PC,
en dan Digitenne kijken op een andere PC via cardsharing. Uiteraard
staat die andere PC in hetzelfde huis, want anders mag het natuurlijk
helemaal niet. ;-)

OA:
http://www.kaisersblog.com/2009/02/setup-a-newcs-cardsharing-server-on-windows/
En CCcam op Linux

de Kameel
Timo
2011-03-15 00:17:35 UTC
Post by Marcel van Beurden
Hi Mike,
[...]
Die 200mbit/s haal je inderdaad niet met zo'n setje, we hebben er behoorlijk
wat mee getest, en we komen vrijwel altijd rond de 40mbit/s bij een latency
van ergens tussen de 100 en 200ms zonder noemenswaardige haperingen. Da's
niet super, maar meer dan voldoende voor TV.

Hier in huis presteerde zo'n powerlan setje van etage 2 naar etage 4 beter
dan Wifi over dezelfde afstand. En dat is brakke elektra bekabeling in een
appartement van 80 jaar oud.
Post by Marcel van Beurden
[...]
Het is nog niet mogelijk via het Wifi gedeelte van de FB (dat komt nog, is
afhankelijk van wijzigingen in het iTV platform). Als je een wireless bridge
tussen LAN2 en de STB knoopt werkt dat uiteraard wel.
Timo
Operator
2011-03-15 02:05:40 UTC
In article <4d7eb01f$0$41102$***@news.xs4all.nl>,
Timo <***@xs4all.nl> writes:
[...]
Post by Timo
Hier in huis presteerde zo'n powerlan setje van etage 2 naar etage 4 beter
dan Wifi over dezelfde afstand. En dat is brakke elektra bekabeling in een
appartement van 80 jaar oud.
Appartement 80 jaar oud, moet kunnen.
Maar de elektra bekabeling: is die al ster? of nog driehoek?
Rob
2011-03-15 07:23:02 UTC
En de klok? Heb je die klepel al gevonden?
Operator
2011-03-15 09:14:15 UTC
Post by Rob
Post by Operator
Maar de elektra bekabeling: is die al ster? of nog driehoek?
En de klok? Heb je die klepel al gevonden?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet#Driefasennet_in_driehoekschakeling

""
In de binnenstad van Delft en Amsterdam en
in delen van België is dit distributienet nog te vinden.
""

En ook daar werken die Devolo kastjes, zonder nul. Snap je?
Philip Homburg
2011-03-15 16:12:16 UTC
Post by Operator
Post by Rob
Post by Operator
[...]
Grappig, ik ben wel 2x127v tegengekomen. Maar blijkbaar er is dus nog een
variant.
--
That was it. Done. The faulty Monk was turned out into the desert where it
could believe what it liked, including the idea that it had been hard done
-- Douglas Adams in Dirk Gently's Holistic Detective Agency
Operator
2011-03-15 17:53:48 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Operator
Post by Rob
Post by Operator
[...]
In een driehoekschakeling staat op elke fase 127 volt t.o.v. aarde.
Tussen de fasen (tussen de pootjes van je stekker dus) gewoon 220.
Wat jij tegenkwam zal waarschijlijk een driehoekschakeling zijn geweest.

Tegenwoordig is het 133 resp 230 volt.
Philip Homburg
2011-03-15 18:50:26 UTC
Post by Operator
In een driehoekschakeling staat op elke fase 127 volt t.o.v. aarde.
Tussen de fasen (tussen de pootjes van je stekker dus) gewoon 220.
Wat jij tegenkwam zal waarschijlijk een driehoekschakeling zijn geweest.
Zou kunnen, maar verklaart denk ik niet helemaal waarom er twee stoppen
per groep waren. En volgens wiki, zijn er 127v installaties die later omgebouwd
zijn naar 2x127v.

Tenzij dat dan nog later weer omgezet in in een driehoekschakeling. Volgens
mij heb ik daar toch een keer 127v t.o.v. aarde gemeten. Maar dat weet ik niet
zeker.
Erik - Vld
2011-03-15 19:46:31 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Operator
[...]
Wanneer je 2 fasen hebt als voeding om uiteindelijk 230V (voorheen 220V)
te krijgen heb je 2 "actieve" draden, spanningsvoerende draden, in je
installatie.
Als je dan maar één van de 2 fasen zou beveiligen dan zou je met de
andere direct achter de hoofdzekering van het energiebedrijf zitten.
Vandaar dat er 2 smeltveiligheden per groep in zitten normaliter.
Is bij de huidige 400V (voorheen 380V) installaties niet anders.

Maar los van een installatie die d.m.v. 2 fasen 230V geeft, ook
installaties met 1 fase en een nul voor 230V hadden "vroeger" ook nogal
eens 2 smeltveiligheden.

Erik
Operator
2011-03-15 20:07:03 UTC
In article <4d7fc214$0$32470$***@news.xs4all.nl>,
Erik - Vld <***@xs4all.nl> writes:
[...]
Post by Erik - Vld
Maar los van een installatie die d.m.v. 2 fasen 230V geeft, ook
installaties met 1 fase en een nul voor 230V hadden "vroeger" ook nogal
eens 2 smeltveiligheden.
Oh ja, dat had je ook nog.
Zelf heb ik ook zoiets: elke groep een stroombegrenzer, (die niet smelt,)
de verschilstroom ook beperkt (aardlek per groep) *en* de nul afkoppelt.
Op de nul kan tenslotte door asymmetrie ook behoorlijk wat spanning staan.
Theo
2011-03-16 08:39:52 UTC
Post by Erik - Vld
[...]
Mijn vorige woning, bouwjaar 1966, had inderdaad 2 smeltveiligheden per
groep. Dat was zeker geen aparte schakeling, want er was gewoon een 0-
en een fasedraad.

Theo
Dirk T. Verbeek
2011-03-16 10:59:41 UTC
Post by Theo
Post by Erik - Vld
[...]
Zolang die 0 maar niet aan aarde ligt want anders zou bij het smelten
van de veiligheid in de 0 draad het hele apparaat onder spanning staan.

Ik heb heel onlangs nog een installatie met 'zwevende' aarde meegemaakt,
de contactdozen waren aangesloten via een veiligheidstransformator...
Operator
Juist wel. Een groep is aangesloten op 2 fasen, dus 2 stoppen.
de Kameel
2011-03-15 20:19:50 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Operator
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet#Driefasennet_in_driehoekschakeling
Post by Operator
""
[...]
@ binnenstad van Delft (sorry, ik heb die post niet meer):

Dat was in Delft-centrum inderdaad zo'n driekhoeksschakeling (de
spanningszoeker ging branden op *beide* stopcontact-contacten), maar dat
is opgeheven toen ik er woonde; ergens in/rond 1998. Nu dus niet meer zo.

de Kameel
Maarten Carels
2011-03-15 08:40:46 UTC
Post by Operator
[...]
Post by Timo
[...]
80 jaar, iets van 1930 dus. Is al 'nieuwe stroom', ster dus.

--maarten
Operator
Waar kan ik het jaartal van laatste driehoek vinden?
Timo
Timo
Palmisano
2011-03-15 14:50:00 UTC
Post by Operator
[...]
Post by Timo
[...]
Nee, ook toen al hadden ze ronde kabels...

;-)
Theo
2011-03-15 09:55:11 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Ik heb laatst ergens gelezen dat die 200 Mbps bij Ethernet-over-power
apparaten de opgetelde upload- en downloadsnelheid zou zijn. In
werkelijkheid zou het dan dus gaan over 100Mbps-apparatuur. Dan zit je
natuurlijk nog niet op de 40 Mbps die Timo elders in de thread noemt,
maar het zou al een beetje een verklaring zijn. De bron moet ik
overigens nu schuldig blijven, zou een van de grote
computertijdschriften kunnen zijn.

Theo
Rob
2011-03-15 10:08:26 UTC
Post by Theo
Post by Marcel van Beurden
[...]
De draadloze verkopers hebben een lange historie van bedrog op het
gebied van snelheden achter zich.

In hun wanhoop om "dezelfde snelheid als bekabeld" te halen schuwen
ze geen enkele methode om de klant voor te liegen.

Aan de opgestempelde snelheid zou ik bij willekeurig wat voor draadloos
apparaat (of het nou WiFi of stopcontact is) geen enkele waarde hechten.
Ze roepen maar wat. Echt. Het slaat nergens op wat ze roepen maar ze
komen er kennelijk mee weg want er is niemand die ze voor het gerecht
sleept.

Bij ethernet is de snelheid die er op staat de snelheid die je haalt.
Bij draadloos is de snelheid die er op staat een droom van de verkoper.
Lolo
2011-03-14 10:24:17 UTC
Post by Marcel van Beurden
[...]
Het liefst zou ik zien dat ze zelf een kastje erbij leveren waarmee niet
alleen tv gekeken kan worden maar ook internet streams of de eigen audio
afgespeeld kan worden. Met 1 AB. Verder hoop ik dat er ook iets komt
waarmee abbonnementen naar keus ingevuld kunnen worden (bv ned1/2/3,
belgie1/2, lokaal, bbc, ard/zdf + voetbal). Zit er ook aan te denken om
over te stappen maar dit zou me over de streep trekken.

Louis