nieuwe factuur
Richard Lucassen
2019-04-26 10:24:11 UTC
Nou, ik kreeg net een mail met "er staat een nieuwe factuur voor u
klaar" maar het komt uit de VS en je wordt via:

https://nooitmeerstil.nl/xs4/

naar

https://rave.vn/XS4ALL/inloggen/

in Vietnam gestuurd. Laatst hier een discussie dat de facturen beter
per mail kunnen worden gestuurd waarvan men vond dat een mail met de
mededeling "er staat een factuur klaar" een betere oplossing was. Ik
vrees dat dit toch echt een stuk kwetsbaarder is.

Hoeveel accounts van xs4all gaan er nu misbruikt worden?

Heb al naar abuse gestuurd uiteraard.

R.
--
Richard Lucassen
http://contact.xaq.nl/
Luuk
2019-04-26 16:34:39 UTC
Post by Richard Lucassen
[...]
XS4ALL gebruikt ook het onderwerp:
"Nieuwe online factuur in Mijn XS4ALL"

en niet " er staat een nieuwe factuur ... "
Luuk
Erik
2019-04-26 16:53:47 UTC
Post by Luuk
Post by Richard Lucassen
[...]
Ssst, breng ze nu niet op ideeën....

Groet,
Erik
Flibsy
2019-04-26 18:37:12 UTC
Post by Luuk
Post by Richard Lucassen
[...]
Dat maakt natuurlijk niet uit. Het gaat erom dat xs4all-facturen niet per
mail zouden moeten worden verzonden, omdat daarmee een opening ontstaat
voor nepmails.
Flibsy
Richard Lucassen
2019-04-26 20:42:46 UTC
Post by Flibsy
Dat maakt natuurlijk niet uit. Het gaat erom dat xs4all-facturen niet
per mail zouden moeten worden verzonden, omdat daarmee een opening
ontstaat voor nepmails.
Het zou nog mooier zijn om de optie te hebben dat de factuur gewoon
naar het bij het account opgegeven adres wordt gestuurd. Dus geen mail
dat er een staat, dat blijkt vandaag maar weer.
--
Richard Lucassen
http://contact.xaq.nl/
Luuk
2019-04-26 20:51:16 UTC
Post by Richard Lucassen
On Fri, 26 Apr 2019 20:37:12 +0200
Post by Flibsy
[...]
Het mailtje dat je nu krijgt kan je ook ongelezen weggooien,
en dan even inloggen op het service-ding om te kijken wat de schade deze
maand is.

(of gewoon kijken wat ze deze maand hebben afgeschreven via je 'veilige'
bank-app )
Luuk
Richard Lucassen
2019-04-26 21:49:21 UTC
Post by Luuk
Post by Richard Lucassen
[...]
Ik heb de factuur gewoon nodig voor de administratie. Maar ik zou
gewoon willen dat ik de mogelijkheid had dat de factuur gewoon
gestuurd wordt en niet gedonder met inloggen. Allemaal gedoe om
helemaal niks.
--
Richard Lucassen
http://contact.xaq.nl/
Erik.jo32
2019-04-28 12:54:47 UTC
Post by Richard Lucassen
Maar ik zou
gewoon willen dat ik de mogelijkheid had dat de factuur gewoon
gestuurd wordt en niet gedonder met inloggen.
Dat is een simpel vinkje in mijn.xs4all.nl
En de factuur komt per post.

Erik
Richard Lucassen
2019-04-29 10:10:06 UTC
On Sun, 28 Apr 2019 14:54:47 +0200
Post by BUSSIE
On Fri, 26 Apr 2019 23:49:21 +0200, Richard Lucassen
Post by Richard Lucassen
[...]
Met extra kosten zeker. En dan moet ik het hier weer inscannen.
--
Richard Lucassen
http://contact.xaq.nl/
BUSSIE
2019-04-28 20:50:37 UTC
On Fri, 26 Apr 2019 23:49:21 +0200, Richard Lucassen
Post by Richard Lucassen
On Fri, 26 Apr 2019 22:51:16 +0200
Post by Luuk
Post by Richard Lucassen
[...]
Gewoon je instellingen aanpassen en je krijgt je factuur per post.

Is echter niet milieuvriendelijke en drijft de kosten op.

Hoeveel moeite is het om 1 keer per maand even in te loggen op je
panel en je faktuur te downloaden.

Heb je toch geen notificatie voor nodig.
Richard Lucassen
2019-04-29 10:11:14 UTC
On Sun, 28 Apr 2019 22:50:37 +0200
Post by BUSSIE
Hoeveel moeite is het om 1 keer per maand even in te loggen op je
panel en je faktuur te downloaden.
Heb je toch geen notificatie voor nodig.
Hoeveel moeite is het om een vinkje te maken "stuur factuur naar mail"
--
Richard Lucassen
http://contact.xaq.nl/
Luuk
2019-04-29 17:58:46 UTC
Post by BUSSIE
Hoeveel moeite is het om 1 keer per maand even in te loggen op je
panel en je faktuur te downloaden.
Heb je toch geen notificatie voor nodig.
Hoeveel moeite is het om een vinkje te maken "stuur factuur naar mail"
Dat vinkje zal het probleem niet zijn.
Om 1 facturen te sturen ook niet.

Maar XS4ALL heeft al moeite als ze het tarief gaan wijzigen om ALLE
klanten hiervan TEGELIJKERTIJD op de hoogte te stellen.

Ze verschuilen zich dan achter, ' die klanten gaan allemaal vragen
stellen, dus moeten we ze niet allemaal tegelijkertijd zeggen dat we
iets gaan doen'.

Gevolg, ik krijg ongeveer 3 weken nadat hier (in xs4all.general) gemeld
heeft dat de tarieven omhoog gaan, een mailtje van XS4ALL dat ... de
tarieven omhoog gaan!

Dus, conclusie, het maken van een vinkje zal echt het werk niet zijn.
Luuk
Luuk
2019-04-29 18:01:01 UTC
Post by BUSSIE
[...]
Misschien is het een idee om die factuur op de webdisk te zetten?
Luuk
A. Dumas
2019-04-30 07:52:51 UTC
Post by Luuk
Misschien is het een idee om die factuur op de webdisk te zetten?
Lijkt mij een heel goed idee, maar alléén als het optioneel is. Of als
het met een uitbreiding van de opslag komt. Ze zijn weliswaar klein ten
opzichte van wat je al hebt, maar zou toch raar zijn als daar onverwacht
en ongevraagd wat van afgaat voor die domme facturen.
Rob
Je maakt je zorgen over wat er van 10GB afgaat in verband met facturen??
A. Dumas
2019-04-30 13:09:44 UTC
Post by Rob
Post by A. Dumas
Post by Luuk
[...]
Gaat om het principe, allicht. Het zou altijd net teveel kunnen zijn,
zeker als je er jaren niets mee doet. Aan de andere kant, mailruimte
gaat ook van de 10 GB af, dus rechtstreeks naar de disk is
waarschijnlijk nog 2x zo effectief als mailen.
Miquel van Smoorenburg
2019-04-30 19:34:42 UTC
Post by A. Dumas
Aan de andere kant, mailruimte
gaat ook van de 10 GB af
Nope. Je hebt 25GB per mailbox, en dat staat los van je homedir.

Mike.
A. Dumas
2019-04-30 19:44:47 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
Post by A. Dumas
Aan de andere kant, mailruimte
gaat ook van de 10 GB af
Nope. Je hebt 25GB per mailbox, en dat staat los van je homedir.
Oh! Huh, ik dacht het echt; misschien was dat dan bij een andere hoster.
Tja, google doet het zo. Stom, bedankt.
Richard Lucassen
2019-04-30 09:34:27 UTC
On Tue, 30 Apr 2019 09:52:51 +0200
Post by A. Dumas
Post by Luuk
[...]
Mail lijkt me veel handiger, hoef ik ook niet iedere maand op de
webdisk te kijken. Ieder bedrijf dat via internet spullen verkoopt
stuurt facturen per mail maar niet xs4all, want nee privacy. Stel je
voor dat hackers 'm afvangen en 'm voor me betalen, ik moet er
wel^Wniet aan denken.
--
Richard Lucassen
http://contact.xaq.nl/
jjge
2019-04-30 09:41:22 UTC
Post by A. Dumas
Post by Luuk
[...]
Nee, maar stel je voor dat Xs4All tot ondermijnende organisatie
verklaard wordt. En dat uitkomt dat jij daar bij behoort ;-)
Richard Lucassen
2019-04-30 10:02:48 UTC
On Tue, 30 Apr 2019 11:41:22 +0200
Post by jjge
Post by Richard Lucassen
[...]
Google weet dat allang, net als m'n schoenmaat. Terwijl ik daar niet
eens een account heb.
--
Richard Lucassen
http://contact.xaq.nl/
A_Alias
2019-04-30 22:55:24 UTC
Post by jjge
Post by Richard Lucassen
[...]
tja wie koopt er dan ook schoenen online :D
dat gaat echt ten koste van je privecy
Luuk
2019-04-30 10:10:50 UTC
Post by A. Dumas
Post by Luuk
[...]
Uiteraard optioneel, anders moeten ze de helpdesk weer instrueren wat te
doen als een klant belt met de melding 'mijn webdisk is vol' ...

😉
Luuk
Maarten Carels
2019-04-29 07:59:34 UTC
Post by Flibsy
[...]
En dan die mail netjes signed...

--maarten
Ruud Uphoff
2019-04-30 10:22:17 UTC
Post by Flibsy
[...]
Ongelooflijk hoe slecht 80% van de geletterde wereldbevolking kan lezen.
De reacties op het item van Richard laten zien dat er totaal onbenul
heerst over hetgeen hij bedoelt, en waarmee hij meer dan een punt heeft.

Eerder diende ik een klacht in over International Card Sercice wegens de
maandelijkse mail "Uw rekeningoverzicht bekijken en betalen", waarin een
link om meteen in te loggen. Resultaat: nuancerend gezwets vanuit
commercieel belang. Maar de campagne van de banken: "uw bank benadert u
nooit met een mail om in te loggen..." wordt zo de nek omgedraaid omdat
men een ander belangetje meent te hebben.

Ik ben actief in het onderricht naar 1e echelons veiligheid: een e-mail,
waarin je ergens op kunt klikken, om in te loggen, is ALTIJD een
malafide mail! Bedrijven met respect voor veiligheid vertellen gewoon
dat mensen kunnen inloggen op hun account, eventueel met de URL als
tekst zonder link.

Het zijn juist de hoger opgeleiden in de IT wereld, die geen benul
hebben van hoe Internet werkt onder het publiek. Kennelijk zien jullie
hetgeen in de praktijk heel normaal is, als ongelooflijk dom.

Naarmate mensen uit alle lagen van de bevolking ouder zijn, stijgt het
aantal "digibeten" dat potentieel slachtoffer is van mail scams.

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff
Erik.jo32
2019-05-02 09:17:49 UTC
Post by Ruud Uphoff
Bedrijven met respect voor veiligheid vertellen gewoon
dat mensen kunnen inloggen op hun account, eventueel met de URL als
tekst zonder link.
Sommige bedrijven irriteren de gehaaste mens.
Je krijgt een mail van mijn.overheid dat er een bericht is.
Als je dan inlogt staat er een bericht dat je bij de instantie zelf nog eens met digid in kunt loggen om het op te halen.

Ik krijg ook ze zenuwen als er een link achter zit.
Vaak zie je een link die je 3 keer moet lezen voordat je begrijpt wat er staat.
Gelukkig is dat bij xs4all niet zo.
Het grote gros, klikt gewoon zonder te controleren. Dan ben je op een dag de klos.

Erik
Jan Pieter
2019-05-02 09:45:36 UTC
Post by Erik.jo32
Post by Ruud Uphoff
[...]
Die overheid heeft lak aan privacy. Ik kreeg gisteren zo'n mail van het
UWV, die ik dus nooit mijn email adres heb gegeven. Doet de gemeente,
Huizen in dit geval. De school van mijn zoon doet hetzelfde. En de
huisarts. Die laatste wist me nog te vertellen dat inloggen met digid
op mijngezondheid.nl betekend dat zij dan meteen ook maar al je
medische gegevens krijgen, inclusief patientendossier. "dat heb je toch
niet gedaan?" was zijn vraag.

JP
Luuk
2019-05-02 17:16:12 UTC
Post by Jan Pieter
Post by Erik.jo32
Post by Ruud Uphoff
[...]
Vast niet waar!

Ik neem aan dat zij zicht houden aan wet er hier beschreven staat:
https://mijngezondheid.nl/privacy-policy/

Er staat daar zelfs een e-mailadres vermeld van de "Functionaris
Gegevensbescherming".

Het verkrijgen van medische gegevens is open voor iedere zorgverlener(*).

Iedere zorgverlener in Nederland kan jouw medische gegevens krijgen (*),
als jij zelf 'ergens' toestemming hebt gegeven voor het delen van die
gegevens. (het opt-in verhaal)

(*) de exacte regels staan 'ergens' op deze site: https://www.vzvz.nl/
Luuk
Jan Pieter
2019-05-03 01:04:16 UTC
Post by Luuk
Post by Jan Pieter
Post by Erik.jo32
Post by Ruud Uphoff
[...]
Ik heb toen -jaartje geleden- een klacht ingediend bij de Autoriteit
Persoonsgegevens. Die hebben dat dus opgepikt. Toen stond er dat je
voor klachten naar de verwijzer -je huisarts of ziekenhuis- moest. Maar
het werkt(e) echt zo dat aanmelden met digid betekend(e) dat al je
gegevens daarheen gaan. Dat mag/mocht omdat men het noodzakelijk
acht(te) voor de bedrijfsvoering van de verwijzer.

JP
Luuk
2019-05-03 17:14:15 UTC
Post by Jan Pieter
Post by Luuk
Post by Jan Pieter
Post by Erik.jo32
Post by Ruud Uphoff
[...]
Bij mijn zorgverzekeraar kan ik ook alleen via DigiD inloggen,
Maar die mogen echt mijn gegevens niet opvragen....

zie ook: https://www.volgjezorg.nl/ (opgericht door, of gelieerd aan, VZVZ)
Op Volgjezorg kun je toestemming regelen en volgen wat er met jouw
medische gegevens gebeurt. Welke gegevens zijn er met jouw toestemming
via het Landelijk Schakelpunt gedeeld? Door welke zorgaanbieder(s) zijn
ze bekeken? En wanneer? Zo weet je altijd wat er met je medische
gegevens gebeurt.

Waarschijnlijk staat er ergens dat je toestemming geeft door je daar aan
te melden, en dat heeft weer niet zoveel met DigiD te maken...
Luuk
Erik.jo32
2019-05-04 13:42:53 UTC
Post by Luuk
Post by Jan Pieter
Post by Luuk
Post by Jan Pieter
Post by Erik.jo32
Post by Ruud Uphoff
[...]
Ik heb de email notificatie aan staan van het LSP
Je ziet daar alleen recente informatie.
Als je ook verder terug wenst te kijken, moet dat weer schriftelijk.
Een arts moet officieel toestemming vragen via een formulier.
De praktijk is, dat ook zonder toestemming informatie heen en weer gaat.
Ook zou er een persoon bij moeten staan, die de gegevens uitgewisseld heeft.
Maar uit eigen ervaring weet ik, dat er ook gewoon "Gezondheidscentrum de slordige Arts" kan staan.
Luuk
2019-05-04 13:55:52 UTC
Post by Erik.jo32
Post by Luuk
Post by Jan Pieter
Post by Luuk
Post by Jan Pieter
Post by Erik.jo32
Post by Ruud Uphoff
[...]
Volgens mij hoeft een arts alleen 'een behandelrelatie' met de patiënt
te hebben waarvoor informatie word opgevraagd.

Dus als jij morgen een afspraak hebt met een arts, dan zou het zomaar
kunnen dat deze arts ergens 'vannacht' of morgen vroeg op een knop drukt
om 'al die patiënten die morgen langs gaan komen' even te actualiseren
in zijn systeempje...

Ziekenhuizen (en Gezondheidscentra zouden dat ook best wel eens kunnen
doen) vragen inderdaad de gegevens op via 1 persoon (die jij 'slordige
Arts') noemt. Dit komt waarschijnlijk doordat dit opvragen via een
certificaat moet, dat op een zorg-pas staat. Als e.e.a. 'automatisch'
gebeurt, zal dit gebeuren op naam van de pashouder die dit gaat
aanvragen (en niet noodzakelijk jouw eigen arts).
Luuk
Miquel van Smoorenburg
2019-05-03 12:48:37 UTC
Post by Luuk
Post by Jan Pieter
[...]
Nou, ik denk dat het om https://home.mijngezondheid.NET/ gaat.
En daar is niks te vinden van een privacy policy.

Geen idee of mijngezondheid.NL daar iets mee te maken heeft, maar
die is nog "under construction" zo te zien.

Mike.
Jan Pieter
2019-05-03 14:45:12 UTC
Post by Luuk
Post by Jan Pieter
[...]
Je hebt gelijk Mike. Ze zitten in Amersfoort. Moederbedrijf is een
grote verzekeraar, in hetzelfde pand. Ze doen ook de opslag van de
patientendossiers. Ze beweren dat het bedrijf niet bij de gegevens kan.
Dat lijkt me technisch praktisch onmogelijk, maar de AP gelooft het.
Daarbij komt dat ik geheel toevallig mijn autoverzekering daar had lopen
toen ik verhuisde en van huisarts wisselde. Een maandje later werd ik
zonder reden dan 'we zijn met het produkt gestopt' (wat niet waar bleek)
uit die verzekering gezet.

JP
Rob
2019-05-03 15:56:11 UTC
Post by Jan Pieter
[...]
Dat is altijd het probleem met dit soort dingen. Het bedrijf geeft een
of andere statement af, en de betreffende autoriteit gelooft dat (of een
bevestiging ervan door een of andere "auditor" die ook alleen maar een
praatje met een functionaris maakt, die kijkt echt niet in de systemen)
en dan is alles in orde.

Pas als er wat fout gaat heet het ineens "dat had niet mogen gebeuren"
en roepen er mensen "foei foei!" of "met de kennis van nu...". Iets
veranderen aan dit algmene patroon doet men echter niet.
Post by Jan Pieter
[...]
Had je je verhuizing niet doorgegeven dan?
Je autoverzekering die is afgesloten met een woonplaats op het platteland
niet inlichten over je verhuizing naar de grote stad dat is gewoon de
verzekeraar misleiden, en dat heeft weinig zin want een verzekeraar heeft
als default actie "niet uitkeren" en gaat als je een schade claimt eerst
onderzoeken wat er mogelijk is om die actie hard te maken.
Als dan blijkt dat je verhuisd was dan heb je voor niks premie betaald
en kom je ook nog op de zwarte lijst.
Jan Pieter
2019-05-03 23:42:05 UTC
Post by Jan Pieter
[...]
Ik had die autoverzekering afgesloten nadat ik was verhuisd. Een
half jaar of zo daarna overgestapt naar nieuwe huisarts (die dus
mijngezondheid.net gebruikt) en vlak daarna werd de verzekering
opgezegd. Door het moederbedrijf van mijngezondheid.net dus. Ik geloof
echt dat ze er zo achter waren gekomen dat mijn gezondheid niet al te
best was. Ze hebben op z'n minst de schijn van belangenverstrengeling
tegen zich.

JP
Luuk
2019-05-03 17:08:25 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
Geen idee of mijngezondheid.NL daar iets mee te maken heeft, maar
die is nog "under construction" zo te zien.
Ah, ze zijn bezig met 'pilots'.....
Luuk
Izak van Langevelde
2019-05-03 17:35:01 UTC
Post by Luuk
Geen idee of mijngezondheid.NL daar iets mee te maken heeft, maar die
is nog "under construction" zo te zien.
Ah, ze zijn bezig met 'pilots'.....
Van die dingen die hun best doen niet neer te storten?
Grinnikend door het leven...
Luuk
2019-05-03 17:38:26 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Luuk
Geen idee of mijngezondheid.NL daar iets mee te maken heeft, maar die
is nog "under construction" zo te zien.
Ah, ze zijn bezig met 'pilots'.....
Van die dingen die hun best doen niet neer te storten?
Dan doen die dingen waarin pilot(s) zitten vroeg, of laat, vanzelluf.
Luuk
Paul van der Vlis
2019-04-30 10:53:50 UTC
Post by Flibsy
[...]
Ik zou ook graag een factuur als PDF krijgen toegestuurd.

Het moeten inloggen bij een leverancier om een factuur te downloaden is
een heel storende extra handeling.

Ik laat dat factuur-downloaden doen door iemand die mijn boekhouding
doet, deze kan nu ook bij XS4all instellingen, wat ik zeker niet prettig
vind!

Uiteraard is het mogelijk dat iemand een fake-XS4all factuur stuurt met
een verkeerd bankrekening nummer. Bij de meeste mensen zal het geld
echter via automatische incasso worden afgeboekt, dus daar is dat gevaar
er helemaal niet.

Bij andere mensen zal het bankrekening nummer in een adresboek staan,
daar mislukt het ook.

Verder moet tegenwoordig de naam weer passen bij het bankrekening
nummer. Als die naam niet klopt gaat het niet goed.

De kans dat iemand per ongeluk een belangrijk xs4all paswoord weggeeft
omdat er elke keer weer moet worden ingelogd om facturen te downloaden
lijkt me groter.

Groet,
Paul
https://www.vandervlis.nl/
Richard Lucassen
2019-04-30 11:12:01 UTC
On Tue, 30 Apr 2019 12:53:50 +0200
Post by Paul van der Vlis
[...]
Dat hele facturen circus is "Security Theatre" om Bruce Schneier maar
eens te citeren.
--
Richard Lucassen
http://contact.xaq.nl/
Rob
2019-04-30 16:20:20 UTC
Post by Paul van der Vlis
[...]
Vanmiddag kwam er iemand van de financiele admininstratie langs (op het
werk), hij moest een paar bestandjes downloaden bij de belastingdienst en
dat kon alleen als hij de "IBM Aspera Connect Client" zou installeren
op de computer. DE TOTALE WAANZIN. Een downloadmanager die verplicht
is en die je eerst moet downloaden (jaja!) en installeren.

Software installeren op de Citrix desktop dat kunnen/mogen medewerkers
helemaal niet.
Dus moet er weer vanalles geregeld worden met een los laptopje, gedoe
om de download URL daar heen te krijgen en de gedownloade bestanden
terug, om het nog maar niet te hebben over dat stuk software wat als
je een default install doet zichzelf onder het userprofiel installeert
in plaats van in Program Files, zodat het evengoed afgekapt wordt door
AppLocker als je het niet "voor iedereen" (geavanceerde mode) installeert.

En WAAROM in vredesnaam. Geleuter over veiligheid, nou wat is er dan
zoveel veilger aan het downloaden via zo'n plugin van een bestandje
als hetzelfde doen via een gewone https link?

Niks natuurlijk. Maar hier heeft weer iemand (IBM) een leuke sales
gemaakt en er kan weer iemand (een belastingambtenaar) ergens een
vinkje zetten bij "veilige oplossing gekocht".

Al die uren die de goegemeente samen verkwist met het door deze hoepel
springen daar heeft niemand het over.