Alternatief voor XS4ALL inbelnummer
Tim
2021-10-11 17:44:05 UTC
Zoals de titel zegt, weet iemand een alternatief voor het inbelplatform
van XS4ALL/KPN(0205350535/0676012321) wat sinds 1 oktober gedeactiveerd
is? Inbellen.nl/.org zijn inmiddels ook al gestopt en een eigen
inbelserver ergens inrichten is geen optie.
Rob
2021-10-11 18:52:02 UTC
Post by Tim
[...]
Als er nog zijn dan gaan die vast verdwijnen want de onderliggende
infrastructuur (ISDN) wordt binnenkort ook opgedoekt.
Miquel van Smoorenburg
2021-10-12 06:56:53 UTC
Post by Rob
Post by Tim
[...]
Klopt, bij KPN op 1 april 2022, bij Tele2 31 december 2021.
Al jaren bekend, En die datums zijn al opgeschoven, het was
de bedoeling dat het op 1 oktober 2021 zou zijn.

Vooral de beveiligingssector heeft hier last van, omdat er hier
en daar nogal wat POTS lijnen liggen voor inbraaksystemen die
analoog inbellen op een meldkamer, en de meldkamer gebruikt
apparatuur met een ISDN30 aansluiting. Ik heb getallen gehoord in
de orde van 100.000 lijnen.

Verder uitstel heeft weinig zin, omdat POTS lijnen zelf ook
geen lang leven meer beschoren zijn.

Mike.
Rob
2021-10-12 09:03:04 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
Post by Rob
Post by Tim
[...]
Overigens was de laatste ISDN30 die wij op het werk hadden geen
fysieke aansluiting maar een constructie over glas van Ziggo.
Die leverden een "T-Marc" kastje waar een ethernet poort richting
hun glas op zat en dan een aantal ISDN30 poorten die je aan je
centrale kon hangen.

We hebben dit al een paar jaar niet meer dus ik weet niet of ze
het bij Ziggo nog ondersteunen en zo ja hoe lang. Maar wellicht
zou dit een mogelijkheid zijn voor sommige toepassingen, je moet
dan uiteraard wel Ziggo glas hebben (of wellicht leverden ze het
ook wel over kabel aan kun kleinzakelijke klanten?)

Inmiddels is de boel bij ons ook allang omgebouwd naar VoIP maar
dat was niet omdat het uitgefaseerd zou worden ofzo.

Inbraaksystemen werken tegenwoordig meestal over GSM.
(wat ook nog best issues kan geven, bijvoorbeeld als het 2G is dan
werkt dat al niet meer via T-Mobile maar nog wel via KPN, is het
3G maar zonder 4G compatibility dan is het net omgekeerd)

"vroeger" kocht je 1 keer een apparaat wat infrastructuur nodig
had en dan werkte dat 50 jaar later nog. Dat is niet meer, de
steker wordt er gewoon uitgetrokken en je Radio, TV, telefooncentrale,
alarm, internetradio, of whatever houdt er ineens mee op en je kunt
wat anders gaan kopen...
Miquel van Smoorenburg
2021-10-12 09:39:30 UTC
Post by Rob
[...]
Ik heb het sterke vermoeden dat zo'n dienst eigenlijk gewoon een
ISDN(30) <-> VOIP adapter is, wat je effectief krijgt. En een modem
signaal over VOIP.. dat gaat hem niet worden denk ik.

Ik zie wel dingen als dit: https://www.vocal.com/voip/sip-software-modem/
Dat werkt rechtstreeks via SIP, zonder een ISDN laag ertussen,
misschien dat dat wel redelijk werkt. Maar of het de moeite waard is
weet ik niet.... POTS zal toch niet lang meer werken.
Post by Rob
[...]
Ja, en als we een keer een echte solar flare krijgen en al onze
digitale meuk werkt niet meer, dan hebben we ook niets meer om
de samenleving weer mee te bootstrappen </dystopische_toekomst>.

Mike.
Rob
2021-10-12 11:07:44 UTC
Post by Rob
[...]
Nou nee ik denk dat dit gewoon een protocol/interface converter is
die ISDN frames over ethernet stuurt. En dan een ISDN centrale
ergens bij Ziggo. Maar ja als ze DIE opdoeken is het evengoed wel
afgelopen.
We hebben in die tijd uitgebreid gepuzzeld om de (Mitel) centrale aan
een Ziggo VoIP dienst te koppelen maar dat was allemaal moeilijk moeilijk
moeilijk, uitgebreide interoperability testen en allemaal problemen
die ze moesten oplossen, uiteindelijk is dat afgeblazen en zijn we
overgestapt naar een Mitel die ergens virtueel gehost wordt met de
toestellen over een eigen virtueel netwerk naar die provider wat
over een apart ethernet vlan loopt met de juiste garanties.
Hoe zij het aan hun kant weer aan het openbare net koppelen daar
heb ik nu geen zicht meer op maar ik neem aan met een of andere vorm
van VoIP.
Maar ik kan me niet voorstellen dat iets als een ISDN30 interface die
stiekem over VoIP loopt dan WEL meteen feilloos zou werken, we hebben
daar nooit issues mee gehad, het is gewoon omgeprikt van zo'n KPN
ISDN30 aansluiting met zo'n grote aluminium modem op een koperlijn.
[...]
Dat zal nog wel meer ellende geven om dat uit te faseren denk ik...
Mike.
Joe
2021-10-14 13:37:04 UTC
[...]
KPN biedt dit gewoon:
https://www.kpnwebshop.com/telefoontoestellen/accessoires-rondom-telefoontoestellen/accessoires/audiocodes-voip-gateway-1-pri-model-(kpn)/2
Rob
2021-10-14 13:45:49 UTC
Post by Joe
[...]
Ja dat is de moderne versie van zo iets.
Of dat met een modem werkt zal er overigens mede vanaf hangen wat voor
codec er gebruikt wordt op die VoIP verbinding. Velen zullen wellicht
gewend zijn met low-budget providers te werken die zo veel mogelijk
compressie doen, maar KPN kan gewoon een A-law codec gebruiken die de
bits van ISDN kanalen transparant doorgeeft.
Roger
2021-10-14 14:07:55 UTC
Post by Rob
Post by Joe
[...]
Dat doet mij denken aan een gevalletje lang geleden bij een multinational waar
een provider de aanbesteding van beltikken had gewonnen. Plotseling kon er niet
meer internationaal worden gefaxt. De nieuwe provider bleek G.729a te gebruiken
op internationale verbindingen waar de oude G.711 gebruikte. Geen probleem voor
spraak, maar de faxen beten zich erop stuk.

Groeten,
-Roger
Peter X1
2021-10-12 10:59:41 UTC
Post by Rob
[...]
Dat vroeger, als narratief voor ouderwets, is nog geen 10 jaar geleden.
Het idd de ellende. Zonder de infra (, software en certifcaten) wordt
het gekochte apparaat waardeloos (gemaakt).
De afnemer, "gewend" geraakt & gemaakt, is zo tot betaalautomaat gemaakt.
Rob van der Putten
2021-10-12 15:16:30 UTC
Hoi
Post by Rob
Post by Tim
[...]
Weet iemand hier meer van?
31 dec 2025 word wel eens genoemd.
Wat gaat KPN als alternatief bieden?

Vr.Gr,
Rob
Maarten Carels
2021-10-14 07:42:04 UTC
On Oct 12, 2021 at 17:16:30 GMT+2, "Rob van der Putten" <***@sput.nl> wrote:
[...]
Post by Rob van der Putten
Weet iemand hier meer van?
31 dec 2025 word wel eens genoemd.
Wat gaat KPN als alternatief bieden?
Wat veel mensen nu ook doen, DSL modem / glasmodem + voip?

POTS is en blijft ouwe troep...

--maarten
Rob van der Putten
2021-10-14 07:53:34 UTC
Hoi
Post by Maarten Carels
[...]
Post by Rob van der Putten
Weet iemand hier meer van?
31 dec 2025 word wel eens genoemd.
Wat gaat KPN als alternatief bieden?
Wat veel mensen nu ook doen, DSL modem / glasmodem + voip?
POTS is en blijft ouwe troep...
Het blijft werken als de stroom uitvalt.
Alternatief is natuurlijk UPS.

Vr.Gr,
2021-10-14 09:44:01 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Maarten Carels
[...]
Post by Rob van der Putten
[...]
Daar is geen garantie en geen spec voor toch?
Bovendien werkt dat alleen met ouderwetse toestellen.
Of niet bellen als er geen stroom is, danwel een mobieltje gebruiken.
Tim
2021-10-15 21:50:39 UTC
Post by Rob
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Maarten Carels
[...]
Post by Rob van der Putten
Alternatief is natuurlijk UPS.
Of niet bellen als er geen stroom is, danwel een mobieltje gebruiken.
Bij laatste stroomstoring in de regio lagen de mobiele netwerken ook
plat. Masten van 2 van de 3 aanbieders gaven al direct geen signaal
meer, het overgebleven netwerk raakte overbelast van de tsunami aan
klanten die opeens moesten bellen en internetten. Was best verbaasd,
dacht dat alle masten standaard met UPS'en waren uitgerust.
Roger
2021-10-14 09:50:26 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Maarten Carels
[...]
Post by Rob van der Putten
[...]
Ik heb begrepen dat de accu's in een wijkcentrale in het algemeen goed zijn
voor ca. 8 uur. Die in de straatkasten houden niet zo lang. Bij een grote
stroomstoring begin dit jaar hier in Zuid-Limburg ging mijn straatkast na
iets meer dan 2 uur uit de lucht. Die 'ouwe troep' had toch wel pluspunten.
De mobiele netwerken hielden het overigens al na zo'n 3 kwartier voor gezien.
Post by Rob van der Putten
Alternatief is natuurlijk UPS.
Ik heb hier in de meterkast een APC Smart-UPS 750 draaien met daaraan
mijn modem en mijn servertje. Bevalt perfect. Bij genoemde stroomstoring
draaide mijn UPS zo'n 10 minuten langer door dan de straatkast.

Groeten,
-Roger
Rob van der Putten
2021-10-14 10:21:50 UTC
Hoi
Post by Roger
Post by Rob van der Putten
Post by Maarten Carels
[...]
Post by Rob van der Putten
[...]
Kijk, dat zijn interessante cijfers.
Glas en xDSL heeft ook vast wel wat prik onderweg nodig. Ik neem aan
straatkasten en dus ook 2 uur. Tenzij de link direct naar de centrale
loopt, dan is het dus ook 8 uur.
Wellicht aardig iets draadloos op te zetten buiten mobiele netwerken om.

Vr.Gr,
2021-10-14 10:41:38 UTC
Post by Rob van der Putten
Wellicht aardig iets draadloos op te zetten buiten mobiele netwerken om.
Ja ik heb wel een draadloze backup verbinding maar zelf heb ik geen
UPS dus als bij mij de stroom uitvalt kan ik evengoed niks doen. Het
is alleen een oplossing bij ISP storingen.

Maar ik snap niet wat het probleem is hoor, de stroom valt maar zelden
uit en dat heeft bij mij op zijn langst 5 uur geduurd en dat was toen
ook nog eens in de nacht en was om een uur of 9 weer opgelost.
Ik zit daar niet mee hoor, dan maar even geen internet en telefoon.
richard lucassen
2021-10-14 11:53:00 UTC
On Thu, 14 Oct 2021 11:50:26 +0200
Post by Roger
Post by Rob van der Putten
[...]
Een stroomstoring duurt minimaal de autonomnie van de UPS + 1 seconde

:-)
--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/
Roger
2021-10-14 13:51:08 UTC
Post by Roger
Post by Rob van der Putten
[...]
Het kan ook nog op andere manieren fout gaan. Ik heb mijn server zo ingesteld
dat deze automatisch opstart na het opkomen van de netspanning. De UPS gaf met
nog een paar procent acculading te gaan de shutdown notice aan de server en
deze sloot ook netjes af. Maar nog voordat de accu helemaal leeg was, was de
stroomstoring opgelost. Daardoor was de netspanning voor de server niet weg
geweest en startte deze ook niet vanzelf weer op...

Groeten,
-Roger
Rob
2021-10-14 14:17:09 UTC
Post by Roger
Post by Rob van der Putten
[...]
Dat is inderdaad ene bekend scenario met UPS'en. Er is heel wat rommel op
de markt gebracht van niet-nadenkende ontwerpers... zucht!
We hebben hier zelf op het werk EATON UPS'en die in zo'n geval onthouden
dat ze die notice gegeven hebben en als de spanning terug komt toch nog
even een powercycle op de output doen.
We hebben die dingen allemaal met externe bypass schakelaars in de rekken
zitten en ik installeer nooit die agent software voor shutdown juist van
wege dat soort dommigheden.

Toen ik laatst de accu tijd wilde meten heb ik de input van de UPS losgenomen
en gewacht tot ie (via de webpagina) meldde dat de accu's bijna leeg waren
en toen meteen de input er weer in gestoken en de tijd opgeschreven.
Maar helaas was het ding me toch nog te slim af en schakelde de load
een paar seconden uit... zo is het altijd wat!

Ook zo fijn: UPS'en die je alleen kunt inschakelen als er nog spanning
is. Zo'n ding in de kast bewaren en zo nu en dan even laden zodat je
hem er tussen kunt pluggen als de nood aan de man komt (bijv tussen
de CV ofzo) dat gaat dus niet. Hij moet er dan altijd tussen zitten
en die dingen gebruiken vaak best nog veel energie als ze niks doen.
Rob
2021-10-14 14:37:33 UTC
Post by Rob
[...]
Wat ik daar nog bij had willen schrijven: de bypass schakelaars zijn
helaas "dom" in de zin dat ze niet automatisch omschakelen naar de
directe 230V als die nog aanwezig is terwijl de UPS output weg valt.
Maar dat "domme" gedrag (wat er voor zorgt dat als je UPS defect raakt
je load uitvalt terwijl de 230V er nog gewoon is) dat is natuurlijk
juist weer NODIG om die slimme powercycle functie te kunnen laten werken.
Tim
2021-10-15 21:38:37 UTC
Post by Roger
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Maarten Carels
[...]
Post by Rob van der Putten
[...]
Onze nummercentrale heeft een grote aggregaat met dieseltank en
bijbehorende grote uitlaat als backup. Tevens ook nog fietsjes voor als
de backup het ook laat afweten.
Post by Roger
Post by Rob van der Putten
[...]
Leuk en zo, zo'n UPS, maar daarmee wordt de verantwoordelijkheid gelegd
bij de klant. POTS is in deze omgeving altijd blijven werken met
stroomstoringen, kwestie van een eenvoudig stroomloos telefoontoestel of
PTT T65 aansluiten op ISRA en bellen maar.
Post by Roger
Groeten,
-Roger
Alex Plantema
2021-10-16 00:11:12 UTC
Onze nummercentrale heeft een grote aggregaat met dieseltank en bijbehorende grote uitlaat als backup. Tevens ook nog fietsjes voor als de backup het ook laat afweten.
Postduiven lijken me sneller.
Alex.
Rob
2021-10-14 07:57:37 UTC
Post by Maarten Carels
[...]
Post by Rob van der Putten
[...]
Een jaar of 25 geleden had men het er al over om de telefooncentrales
op te heffen en dan nog analoge lijnen aan te bieden vanuit straatkasten.
Eigenlijk heb je dan een soort super-Fritzbox in een straatkast die
allemaal van die fake analoge lijnen aanbiedt wat in werkelijkheid
VoIP connecties zijn (een zgn ATA, ook apart te koop maar vaak onderdeel
van routers die providers uitdelen).

Die straatkasten zijn er nooit gekomen, later kwamen ze er alsnog wel
voor VDSL2 maar ik dacht dat als je dat afneemt in combinatie met
analoge telefonie die laatste dan alsnog vanuit de lokale centrale
komt, en er in die straatkast gewoon een splitter zit. Of is dat
niet correct? Als er in zo'n straatkast ook van die ATA's zitten
dan kan men daarmee de analoge lijnen blijven aanbieden.
Alleen staan er op de meeste plaatsen uiteraard geen VDSL2 straatkasten.

Waarschijnlijk zullen nu alleen mensen die ofwel niet beter weten,
ofwel het idee hebben dat een analoge lijn op de een of andere manier
betrouwbaarder is, ofwel die (met dat argument) van een serviceverlener
zoals een alarmcentrale ofzo een analoge lijn opgedrongen krijgen deze
nu nog gebruiken.

Dat is natuurlijk sowieso een aflopende zaak.
Miquel van Smoorenburg
2021-10-14 09:18:15 UTC
Post by Rob
Een jaar of 25 geleden had men het er al over om de telefooncentrales
op te heffen en dan nog analoge lijnen aan te bieden vanuit straatkasten.
Ik weet dat KPN van plan was om dat vanaf 2008 uit te gaan rollen,
maar het idee is vast ouder dan dan.
Post by Rob
[...]
Klopt, voor zover ik weet op dit moment. Ik weet niet wat de status
is van VOIP terminatie in de straatkast, of dat bestaat, of er
ooit komt, en of KPN dat gaat aanbieden.
Post by Rob
[...]
In het geval van een alarmcentrale is het probleem daarbij dat die
lijnen eigenlijk altijd gebruikt worden om in te bellen met een analoog
modem, en aan de andere kant staat dan altijd iets wat met ISDN30 is
aangesloten. Tenzij de alarmcentrale echt maar 1 of 2 modems heeft op
analoge lijnen, het zou kunnen, maar het lijkt me sterk. Ergens rond
2000 is iedereen afgestapt van inbelbanken met analoge modems. Dus dat
houdt echt op.
Post by Rob
Dat is natuurlijk sowieso een aflopende zaak.
Inderdaad, de mensen die nog een echte analoge aansluiting
hebben, daar zal KPN iets mee moeten. Ik ben benieuwd wat de
oplossing wordt. Bij al die mensen een 128 Kbit/s VDSL lijntje
naar binnen brengen en een experiabox neerzetten, alleen voor
telefonie? Vraag me af om hoeveel lijnen het gaat eigenlijk.

Mike.
Rob
2021-10-14 09:43:13 UTC
Post by Rob
[...]
Ok 25 jaar is wellicht overdreven maar 20 jaar is het toch wel geleden
dat men daar over begon, met het plan het dan in een aantal jaren af
te ronden.
Post by Rob
[...]
Ja en moderne alarmcentrales werken ook niet meer zo. Wij hebben
op het werk in een aantal panden alarmcentrales, vroeger hadden die
een analoge lijn nodig maar degenen die de laatste jaren geinstalleerd
zijn werken allemaal via internet en/of het mobiele netwerk.
(zal er vanaf hangen wat voor eisen je stelt en hoeveel je er voor
betaalt wat er in zit, het is natuurlijk weer betrouwbaarder als je
zowel internet als mobiel netwerk er in hebt zitten)

Je had in de alarmsfeer ook die bejaarden alarmen (een kastje met
alarmknop die opa/oma kunnen gebruiken om hulp in te roepen) waar
dan de voorwaarde aanzat van een echte analoge lijn "anders werkte
het niet" (waarmee mensen die op triple play aanbiedingen ingingen
in de problemen kwamen) maar dat is ook allemaal allang opgelost.
Post by Rob
[...]
Het worden er ongetwijfeld steeds minder, en als er "een oplossing
voor verzonnen wordt" dan valt dat vermeende voordeel van betere
betrouwbaarheid (wat meestal alleen een gevoel is) ook weg.

"het werkt nog als de stroom uitvalt" dat is volgens mij ook helemaal
niet gegarandeerd en niet meer het geval. die grote accukamers
in telefooncentrales zijn vast allang leeg gehaald en in gebruik
genomen voor DSLAM's van concurrenten!
Izak van Langevelde
2021-10-14 09:55:24 UTC
Post by Rob
[...]
Mijn moeder heeft nog steeds zoiets op heur vaste lijn, en ze is echt
niet de enige...
Grinnikend door het leven...
Roger
2021-10-14 10:02:28 UTC
Post by Rob
[...]
Er zullen denk ik niet veel DSLAM's van concurrenten meer zijn. Alles
gaat richting VULA.

Ik ben in 2007 een keer in de centrale Almere-Hout geweest en daar waren
aparte ruimtes voor de accu's en voor de colocatiespullen (nu was ruimte
daar ook geen probleem: het pand stond voor 80% leeg). Voor wat betreft
de laatste was dat maar goed ook: waar de KPN-spullen qua bekabeling
keurig waren afgewerkt, was het in de coloruimte nogal een kabelbende.

Groeten,
-Roger
Tim
2021-10-15 22:07:05 UTC
Post by Rob
Als er in zo'n straatkast ook van die ATA's zitten
dan kan men daarmee de analoge lijnen blijven aanbieden.
Alleen staan er op de meeste plaatsen uiteraard geen VDSL2 straatkasten.
De meeste POTS lijnen zijn inmiddels overgezet naar E-POTS(oftewel POTS
vanaf de straatkast, in die straatkast zit inderdaad een veredelde ATA).
Dit is voor een gebruiker te controleren door goed te luisteren naar de
geluiden van de centrale kant. Met POTS hoor je na het kiezen van een
nummer verschillende 'klikjes' op de lijn en zijn de geluiden en
meldingen anders. KPN is bezig me het leeghalen en verkopen en/of slopen
van de oude nummercentrales. De DSLAMs van andere netwerken(o.a.
BBNED/Versatel) die nu nog in de nummercentrales staan worden afgevoerd
en de nog in gebruik zijnde lijnen worden gemigreerd naar KPN apparatuur
en een VULA-constructie. Bron: eigen ervaring en een monteur van KPN
telefonie.
Post by Rob
[...]
De procedure bij een aanvraag voor een nieuwe telefoonaansluiting is
inderdaad het opleveren van xDSL met een Experiabox waarin een
SIP-profiel geladen is. Echter, EPOTS is nog wel te verkrijgen met een
goede reden.
Mike.
Rob
2021-10-16 07:58:10 UTC
Post by Tim
[...]
Zijn dat dan die oude straatkasten waar van oudsher alleen een verdeler
in zat? Of de nieuwe grote straatkasten voor VDSL2?
Zal wel het 1e zijn want die andere kasten staan lang niet overal.
Maar daarmee is het voordeel wat mensen hier er aan toekennen (ouderwetse
oplossing die het "altijd doet") natuurlijk weg en heeft het helemaal
geen zin meer om aan zo'n lijn vast te houden...
Tim
2021-10-15 21:45:22 UTC
Post by Maarten Carels
[...]
Post by Rob van der Putten
Weet iemand hier meer van?
31 dec 2025 word wel eens genoemd.
Wat gaat KPN als alternatief bieden?
Wat veel mensen nu ook doen, DSL modem / glasmodem + voip?
POTS is en blijft ouwe troep...
Ik heb met POTS in al die jaren evenveel storingen meegemaakt als het
aantal storingen met VOIP in één week. PPPoE sessie verlopen, voice
down. DNS fail, voice down. Connection timeout, voice down. Inkomende
oproepen geblokkeerd door NAT en geen ingevulde STUN. Jammer genoeg is
POTS ook niet meer wat het was. De storing bij KPN IMS legde zowel VoIP
als POTS plat, want ze hebben POTS inmiddels in IMS geïntegreerd en het
circuit switched weggehaald.
--maarten
Paul van der Vlis
2021-10-11 22:26:43 UTC
Post by Tim
[...]
Waarom wil je graag een inbelnummer?

Groet,
Paul
https://www.vandervlis.nl/
Tim
2021-10-15 22:19:53 UTC
Post by Paul van der Vlis
Post by Tim
[...]
Komt goed van pas bij wat oudere apparaten waarmee ik werk. Ook heb ik
nog een relatie in een land met regime met dictatoriale trekjes die
meermaals met zo'n oplossing geholpen was en nog een enkeling met een
56k kerkradio oplossing of dial up modem als backup. Tenslotte een
stukje nostalgie.
Paul van der Vlis
2021-10-18 09:48:24 UTC
Post by Tim
Post by Paul van der Vlis
Post by Tim
[...]
Ja het heeft wel wat, alleen dat geluidje al. Mijn eerste modem (een
prachtig gedocumenteerde Zyxel) heb ik ook nog steeds.

Ik vraag het omdat je ook zegt dat ergens een eigen inbelserver
inrichten geen optie is. Je hoeft natuurlijk maar ergens een computer te
hebben met goede internet verbinding en een modem, lijkt me. Hoeft geen
hogere wiskunde te zijn.

Misschien vergis ik me, en werken analoge modems niet goed via VOIP
verbindingen. Of wordt het een heel gedoe dat goed te laten werken.

Ik zag overigens ook virtuele modems, hier bijvoorbeeld:

https://www.vandervlis.nl/
Rob
2021-10-18 10:55:55 UTC
Post by Paul van der Vlis
Ik vraag het omdat je ook zegt dat ergens een eigen inbelserver
inrichten geen optie is. Je hoeft natuurlijk maar ergens een computer te
hebben met goede internet verbinding en een modem, lijkt me.
En een telefoonlijn. Daar wringt het meestal.