Banenverlies bij XS4all?
Siert Wolters
2011-04-21 12:05:07 UTC
http://tinyurl.com/3vgeeq2

Moet XS4all tot 2015 ook 20-25% van hun banen schrappen als bijdrage aan
moeder KPN besluiten?
Schrikken ...

En dan dat streven naar winstmaximalisatie:
Citaat: "Wel kwam de winst hoger uit: op 591 miljoen euro, terwijl dat
een jaar eerder nog 449 miljoen euro was. Dat is een stijging van 32
procent." Einde citaat.

Wordt KPN -en eventueel ook XS4all- nu binnenkort overgenomen door een
andere partij? De aandelen van KPN stonden vanmorgen een 8% lager ...

Wie biedt?
:-(
Marc Amsterdam
2011-04-21 17:56:08 UTC
Post by Siert Wolters
http://tinyurl.com/3vgeeq2
Moet XS4all tot 2015 ook 20-25% van hun banen schrappen als bijdrage
aan moeder KPN besluiten?
Schrikken ...
volgens mij is xs4all een zelfstandig bedrijf in bezit van KPN, het
lijkt me als er winst gemaakt wordt dat ze dat xs4all graag blijven
laten doen
unknown
2011-04-21 17:58:51 UTC
volgens mij is xs4all een zelfstandig bedrijf in bezit van KPN, het
lijkt me als er winst gemaakt wordt dat ze dat xs4all graag blijven
laten doen
KPN maakt ook winst, maar dat is geen reden om niet 25% van het personeel
te ontslaan :)
robert
Marc Amsterdam
2011-04-22 09:00:59 UTC
Post by unknown
[...]
KPN ontslaat mensen omdat ze minder winst maken op de telefoontikken.
Xs4all moet het vooralsnog niet hebben van telefoontikken lijkt me.
Rob
2011-04-22 09:11:07 UTC
Post by Marc Amsterdam
Post by unknown
[...]
Ze hebben anders wel, net als KPN, de telefoontikken flink duurder
gemaakt.
Kennelijk denkt men dat het gebruik constant is dus dat je de inkomsten
kunt verhogen door de prijs per tik flink op te krikken.
Maar wat er dan natuurlijk gebeurt is dat er nog meer mensen maar eens
gaan kijken of het elders niet goedkoper kan. Ik ben zelf ook overgestapt.

Gevaar wat er nu is, is dat men het verbruik op internet ook gaat
tariferen. De baas vindt het maar niks dat je voor een vast bedrag
onbeperkt kunt internetten.
Brave Burger
2011-04-24 15:01:53 UTC
Post by Rob
Post by Marc Amsterdam
Post by unknown
[...]
Of een andere manier van communiceren vinden, dus hierna zullen de
internetkosten
dus wel stijgen
Juist dat is de volgende stap.
Robert Brink
2011-04-26 11:10:55 UTC
Post by Rob
Gevaar wat er nu is, is dat men het verbruik op internet ook gaat
tariferen. De baas vindt het maar niks dat je voor een vast bedrag
onbeperkt kunt internetten.
Wat er eerder zal gebeuren dan tarifering, is de aantasting van de
netneutraliteit. Dat is in de VS al langer een issue, want wat er in een
doemscenario gaat gebeuren is het volgende:

$ISP sluit deal met $contentprovider;
$ISP knijpt het verkeer naar concurrentie van $contentprovider af;
$ISP zet poorten dicht zodat je dit filter niet kunt omzeilen.

Bijvoorbeeld een deal met Yahoo, waarna verkeer naar Google wordt
afgeknepen, zodat zoekopdrachten en youtube tergend traag worden. Of ze
maken er iets van zoals HetNet vroeger was, een intranet met beperkte
toegang via portals. Dan krijg je alleen nog toegang tot sites van
$contentprovider en verder niets. Uiteraard worden de populaire social
media geblokkeerd, tegen betaling kun je die benaderen, anders niet.

Lees voor een toelichting over netneutraliteit
http://blog.iusmentis.com/2011/04/25/geen-netneutraliteit-voor-de-hele-eu-een-gemiste-kans-gastpost/
(en klik het plaatje aan - wat daar staat zou best eens met KPN's plannen
voor mobiele data overeen kunnen komen)

Om trouwens op het originele onderwerp terug te komen: XS4ALL != KPN. KPN
is grootaandeelhouder, maar alle bedrijfsprocessen staan er los van, om
nog maar te zwijgen over het verschil in policy. Ik denk dat, wanneer
XS4ALL gedwongen gaat worden om netneutraliteit prijs te geven en hun IT
en backoffice naar een lagelonenland moet worden outsourced (dat is de
reden dat KPN er duizenden uitgooit, ze worden aan de andere kant van de
wereld weer ingehuurd via Accenture), ze nog liever zichzelf opheffen. Dan
is het unique selling point van XS4ALL effectief om zeep geholpen.

/R
Rob
2011-04-26 11:15:24 UTC
Post by Robert Brink
Om trouwens op het originele onderwerp terug te komen: XS4ALL != KPN. KPN
is grootaandeelhouder, maar alle bedrijfsprocessen staan er los van, om
nog maar te zwijgen over het verschil in policy.
Dit is natuurlijk bullshit.
XS4ALL neemt al zijn klantverbindingen af van KPN.
KPN hoeft alleen maar een volumetarief aan ADSL aansluitingen te knopen
en het is afgelopen met het onbeperkt internetten, want XS4ALL zal dit
toch moeten doorberekenen.
Robert Brink
2011-04-26 12:35:26 UTC
Post by Rob
Post by Robert Brink
[...]
Je haalt 2 dingen door elkaar, Rob.(*) KPN als leverancier van netwerk-
infrastructuur en KPN als leverancier van internetdiensten (ISP). Beetje
lang verhaal gaat dit worden.

De rekening voor het gebruik van de infrastructuur zal niet wezenlijk
veranderen, deze is in de loop van de jaren alleen maar goedkoper geworden
in verhouding tot de geboden bandbreedte. Het zal het de afdeling
infrastructuur van KPN niet boeien waar de bits vandaan komen en of die
bits nou uiteindelijk geel of groen of (vul kleur van huisstijl
uiteindelijke ISP in) worden bij de eindgebruiker. Loopt het vol in het
stukje bandbreedte dat de desbetreffende ISP heeft ingekocht, dan mag de
die bijbetalen voor een upgrade of accepteren dat het een en ander wat
minder vlot binnenkomt. Hoe dat verkocht wordt aan de consument is een
zaak van de ISP. Afgezien van het stuk tussen de voordeur en de centrale
(bij ADSL) is de bandbreedte relatief makkelijk te upgraden.

Kortom, de infrastructuurpoot van KPN zal hun afnemers niet dwingen om
netneutraliteit op te geven. Doen ze dat wel, dan krijgen we interessante
toestanden en waarschijnlijk eindigt dat in overheidsingrijpen, wegens de
monopolistische situatie waarin de infrastructuur van KPN zich bevindt.
(ik zeg "waarschijnlijk" want met de huidige politieke situatie weet je
het maar nooit)

Voor de ISP-poot van KPN is het een heel ander verhaal. Het is weliswaar
een vestzak-broekzaksituatie (KPN die bij KPN bandbreedte inkoopt), maar
ze kunnen zelf uitmaken hoe ze hun klanten besodemieteren en bijvoorbeeld
Telfort kan een heel andere policy erop nahouden, terwijl die net zo goed
eigendom is van KPN. Hetzelfde geldt voor XS4ALL. Als ISP zijnde kun je de
bandbreedte voor je klanten selectief bepalen, het dataverbruik bijhouden
en tariferen, etcetera. En mocht je het in je hoofd willen halen om de
netneutraliteit onderuit te halen, dan staat je dat bij de huidige
wetgeving helemaal vrij, als ISP zijnde. Er is immers concurrentie...

Waarom dit bij mobiele netwerken zo'n issue is, is omdat de markt bestaat
uit 3 netwerkaanbieders, die behalve dat ze als ISP optreden, ook direct
een hoop geld aan de consument verdienen doordat hun netwerken voor
bepaalde diensten sterk getarifeerd werken (als in: belminuten en SMSjes).
Ze zien de inkomensten uit belminuten en SMS sterk teruglopen, en in
plaats van dat ze met hun tijd meegaan, willen ze diensten blokkeren die
belminuten en SMS omzeilen, of in ieder geval erg duur maken. SMS is de
grootste cash-cow van de mobiele providers, de kostprijs per SMS is een
fractie van een cent. Belminuten kosten ook geen drol, als ik de prijzen
van de SIM-only-abonnementen zie. Waar ze zich helemaal scheel aan
verdienen, is overschrijding van de belbundels, dan betaal je 25 tot 30
cent per minuut of SMS, wat gemakkelijk tot telefoonrekeningen van meer
dan 100 euro per maand kan leiden als je niet oplet. Door nu via je
flat-fee internetverbinding via VoIP te bellen (wat kost dat nou aan
bandbreedte, GSM wordt over 13 kbps gecodeerd, sommige VoIP codecs kunnen
met minder dan de helft toe, al zijn er QoS issues) of via een app te gaan
chatten (wat helemaal geen drol uitmaakt qua bandbreedte en ook niet
kritisch is in termen van QoS), lopen ze tonnen aan inkomsten mis, maar
qua performance van hun netwerk maakt het niet veel uit.

Wat wel serieus invloed heeft op de performance is als er massaal youtube
filmpjes worden bekeken, of foto's worden uploaded. Want je kunt een
mobiel netwerk niet zo makkelijk upgraden, als je een UMTS-mast erbij wilt
plaatsen krijg je geheid een rechtszaak van een stel NIMBY's aan je broek.
Dus als je als provider zijnde daar paal en perk aan wilt stellen, dat kan
ik me vanuit technisch en economisch punt (bandbreedte is een schaars
goed) voorstellen. Tarifering op basis van bandbreedte (van 768 kbps UMTS
tot 7,6 Mbps HSDPA, en na een bepaald quotum terug in snelheid, of extra
bijbetalen) is eerlijk en transparant. Transparanter nog dan het huidige
woud van belabonnementen! Afknijpen van verbindingen, om diensten die door
de voortschrijdende techniek zijn ingehaald in stand te kunnen houden, is
dat bepaald niet.

/R

(*) je bent niet de enige, de Telecomwet kan deze 2 dingen ook niet uit
elkaar houden ("layer violation" noemen ze dat, zie ook de reacties
in het blog dat ik in mijn vorige post aanhaalde)
Rob
2011-04-26 16:27:54 UTC
Post by Robert Brink
Post by Rob
Post by Robert Brink
[...]
Volgens mij gaat het er helemaal niet om wat de afdeling infrastructuur
boeit. Het gaat er om wat de topman boeit.
En die heeft uitgesproken dat hij baalt van internet abonnementen waarbij
de gebruiker een vast bedrag betaalt en daarvoor onbeperkt internet mag
gebruiken. Zeker als hij dat internet dan ook nog eens inzet voor dingen
die KPN ook los verkoopt, zoals SMSen of bellen.
Hij heeft geconstateerd dat de gebruiker vroeger betaalde per smsje en
per minuut bellen, en dat ie nu vrolijk dezelfde functionaliteit realiseert
via een onbeperkt internetten abonnement.
Daar gaat ie een einde aan maken.

Mijn vraag is: hoe lang nog voor hij zich realiseert dat al dat getwitter
en geskype op het vaste net ook ten koste gaat van zijn inkomen, en dat
dus ook niet meer mag.

Ik heb het daarbij dus helemaal niet over capaciteit of problemen daarmee,
maar alleen over een topman die uitspreekt dat de ontwikkelingen hem niet
bevallen en dat hij dat anders gaat maken.
Philip Homburg
2011-04-26 18:05:27 UTC
Post by Rob
[...]
Ik kan me best voorstellen dat afdelingen bij de KPN die bezig houden met
glas zich nu aardig zitten te verbijten.

De KPN heeft veel meer belang bij een stevige reputatie als neutrale partij.
Anders kunnen ze alle vaste lijen gericht op consumenten wel opdoeken en het
aan de kabel over laten.
--
That was it. Done. The faulty Monk was turned out into the desert where it
could believe what it liked, including the idea that it had been hard done
-- Douglas Adams in Dirk Gently's Holistic Detective Agency
Rob
2011-04-26 18:42:59 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Rob
[...]
Ja ik heb me al eerder erover verbaasd dat men iemand voor zoveel geld
op die plek zet en dat ie dan zo dom kakelt. Men vertelt mij dat men
mensen zo'n hoog salaris geeft omdat ze zo goed zijn, en als men dit
salaris niet geeft dan gaan die goede mensen naar het buitenland en dan
heeft men niet de topman die men nodig heeft.

En nou geven ze een hoop geld uit dan dan krijgen ze DIT.
Ik zou zeggen: lekker laten opzouten naar het buitenland en voor 2 ton
iemand aannemen die wel goed is.
Huub Reuver
2011-04-27 05:50:23 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Rob
[...]
Netneutraliteit in combinatie met KPN glas?
Geeft glas van KPN tegenwoordig poort 25 door?
Dit zit al jaren dicht bij de meeste providers.
Tot zover netneutraliteit...

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver
Philip Homburg
2011-04-27 07:39:28 UTC
Post by Huub Reuver
Netneutraliteit in combinatie met KPN glas?
Geeft glas van KPN tegenwoordig poort 25 door?
Dit zit al jaren dicht bij de meeste providers.
Tot zover netneutraliteit...
Heb je het nu over de KPN als ISP of KPN als leverancier van infrastructuur?
Robert Brink
2011-04-27 08:49:38 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Huub Reuver
[...]
Precies. Dat is de denkfout die vrijwel iedereen, tot aan de bedenkers van
de Telecomwet toe, maakt. Al is de scheiding bij de mobiele telefonie wel
heel dun. T-Mobile en Vodafone doen al aan deep packet inspection in
Duitsland en voegen code toe, die je uniek herkenbaar (en wellicht met
enige moeite ook identificeerbaar) maken tijdens het surfen.

/R
Huub Reuver
2011-04-27 15:59:53 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Huub Reuver
[...]
Blokkeert KPN als aanbieder van infrastructuur data?
Blokkeert KPN als ISP data?

Ik weet dat als je belt heel vaak gezegd wordt dat poort 25 niet geblokkeerd
wordt, maar dat het praktisch onmogelijk is bij de meeste providers een
eigen mailserver te gebruikern (ongefilterd).

Naar mijn weten is KPN als ISP hierop geen uitzondering. Tenminste niet
voor de standaard pakketten voor particulieren.

Vanuit dat oogpunt vind ik de "algemene roep" om netneutraliteit een vrij
trieste zaak. De meeste aanbieders bieden nu al geen vrije toegang. Alleen
is dat onzichtbaar voor de "normale computergebruiker".

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver
Rob
2011-04-27 16:21:57 UTC
Post by Huub Reuver
Post by Philip Homburg
Post by Huub Reuver
[...]
Ik vind het uit het oogpunt van de reductie van spam en de bescherming
van de gemiddelde gebruiker tegen het misbruik van zijn PC als spam zombie
een goede zaak dat poort 25 voor de gemiddelde gebruiker wordt afgesloten.

Uitgaand poort 25 verkeer zou alleen beschikbaar moeten zijn op aanvraag
van de abonnee en na lezing van de implicaties en acceptatie van extra
paragrafen in de algemene voorwaarden.
(bijvoorbeeld dat technisch geautomatiseerde afsluiting volgt op de
constatering van spam zombie gedrag)
Robin Harmsen
2011-04-27 18:26:30 UTC
Post by Rob
[...]
Is dat min of meer niet hoe XS4ALL het aanbied!?
Daar is tenminste via het service centrum het beveiligings niveau in te
stellen... dat zouden naar mijn idee alle ISP moeten doen!
Rob
2011-04-27 18:42:27 UTC
Post by Robin Harmsen
Post by Rob
[...]
Inderdaad.
Alleen is de default niet dat poort 25 geblokkeerd is.
Post by Robin Harmsen
Daar is tenminste via het service centrum het beveiligings niveau in te
stellen... dat zouden naar mijn idee alle ISP moeten doen!
Ja of via een serviceverzoek via de helpdesk ofzo.

Poort 25 default open is voor de gemiddelde Windows gebruiker alleen maar
een risico.
Robin Harmsen
2011-04-27 20:04:40 UTC
Post by Rob
Post by Robin Harmsen
[...]
Ben het er ook zeker mee eens dat het niet default open moet staan.
Maar dat het zeker configureerbaar moet zijn voor de meer belanghebbende
onder ons.

Als we kijken naar netneutraliteit, dan zou overigens het SMB protocol ook
open gezet moeten kunnen worden.
Bij mij weten wordt dit echter ook door vrijwel elke nederlandse ISP
geblokkeerd.

Naar mijn idee is het erg goed als alle ISPs verplicht moeten melden of en
wat ze filteren (en of hier iets aan te doen is).
Bij Ziggo kun je hier bijvoorbeeld helemaal niets over terug vinden ,
terwijl poort 25 wel degelijk geblokkeerd wordt.
Operator
2011-04-27 20:41:03 UTC
In article <4db876d9$0$4499$***@dreader27.news.xs4all.nl>,
"Robin Harmsen" <***@rharmsen.nl> writes:
[...]
Post by Robin Harmsen
Als we kijken naar netneutraliteit, dan zou overigens het SMB protocol ook
open gezet moeten kunnen worden.
Bij mij weten wordt dit echter ook door vrijwel elke nederlandse ISP
geblokkeerd.
Nou, ik zet het SMB protocol zelf wel in mijn firewall
want ja, zo hier en daar heb ik last van de buren...
Casper H.S. Dik
2011-04-30 17:33:07 UTC
Post by Robin Harmsen
Bij Ziggo kun je hier bijvoorbeeld helemaal niets over terug vinden ,
terwijl poort 25 wel degelijk geblokkeerd wordt.
Dat hoorde ik al van een vriend; ik heb ook even gekeken hoe dat is met
UPC en daar wordt SMTP niet gefilterd, beide kanten op.

Casper

Huub Reuver
2011-04-27 18:38:33 UTC
Post by Rob
Post by Huub Reuver
Post by Philip Homburg
Post by Huub Reuver
[...]
Ik constateer dat jij 2 mogelijkheden noemt, waarbij de optionele toegang
netneutraliteit toelaat. Laat je de optionele toegang weg of slechts tegen
meerprijs beschikbaar, is er geen netneutraliteit.

Wees blij, de meeste providers luisteren naar jou, op z'n minst voor een
deel. De meeste blokkeren poort 25.

"Men" eist "netneutraliteit" voor chatten waar <20% van de gebruikers
gebruik van maakt en geen haan kraait naar andere toepassingen.
Voor vrijheid van meningsuiting lijkt mij de mailserver belangrijker dan
chatten.

Naast een emailserver staan andere services in het lijstje van "vervelend
doorgeeflijk van concurrerende producten": tv over internet (youtube,
uitzending gemist), voip, etc..

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver
Rob
2011-04-27 18:45:15 UTC
Post by Huub Reuver
Post by Rob
Post by Huub Reuver
Post by Philip Homburg
Post by Huub Reuver
[...]
Ik wil alleen maar aangeven dat het blokkeren van poort 25 helemaal
niet gezien hoeft te worden in het licht van netneutraliteit.
Het is gewoon een beschermingsmaatregel.

Bij XS4ALL zijn de SMB poorten ook geblokkeerd. Als je via internet
je bestanden wilt delen kun je geen SMB gebruiken. Geen netneutraliteit?
Nee, gewoon common sense.
Philip Homburg
2011-04-27 19:16:43 UTC
Post by Rob
Ik wil alleen maar aangeven dat het blokkeren van poort 25 helemaal
niet gezien hoeft te worden in het licht van netneutraliteit.
Het is gewoon een beschermingsmaatregel.
Ik weet niet hoe het nu zit bij de KPN, maar in het verleden blokkeerde Planet
binnenkomende connecties naar port 25, en uitgaande juist niet. En het
gevaar zit 'm natuurlijk in die uitgaande connecties.

Als ik even kijk waar ik spam vandaan krijg, dan zitten daar o.a. telfort,
chello and ziggo tussen. Dus die blokkeren 25 uitgaand in ieder geval niet.
Daar ga je dan met je 'beschermingsmaatregel'.
Paul Slootman
2011-04-28 08:22:04 UTC
Post by Philip Homburg
Als ik even kijk waar ik spam vandaan krijg, dan zitten daar o.a. telfort,
chello and ziggo tussen. Dus die blokkeren 25 uitgaand in ieder geval niet.
Sinds begin maart heeft ziggo het eindelijk begrepen en blokkeert ipv.
inkomend SMTP, nu uitgaande SMTP. Ik snapte al nooit wat het nut was van
inkomend wel blokkeren, maar uitgaand niet.
http://tweakers.net/nieuws/73034/ziggo-blokkeert-alternatieve-smtp-servers-op-poort-25.html

Paul
Operator
2011-04-28 08:37:40 UTC
Post by Paul Slootman
Post by Philip Homburg
[...]
Het nut van inkomend blokken:
- dan heb je geen last meer van per ongeluk aangezette exchange servers.
Het nut van uitgaand niet blokken:
- de belastingdienst aangifte gaat (ging?) over poort 25 naar buiten.
Philip Homburg
2011-04-28 09:16:54 UTC
Post by Operator
- de belastingdienst aangifte gaat (ging?) over poort 25 naar buiten.
Dat geeft denk ik heel goed aan waarom netwerkneutraliteit gewoon absoluut
moet zijn. Dus geen rare poorten blocken behalve als er een manier voor de
klant is om die blokkade ongedaan te maken.
Dick Wesseling
2011-04-29 02:31:52 UTC
Post by Operator
- dan heb je geen last meer van per ongeluk aangezette exchange servers.
En je voorkomt spammen via triangular routing. Ik weet niet of dat
tegenwoordig nog voorkomt, maar het was ooit een tijdje populair in
bepaalde kringen,

Voor wie het kunstje niet kent: de spammende host fingeert het IP
adres van een consumentenaansluiting als afzender. Alle ACKs gaan
naar de gefingeerde afzender, en die - zombie of zo - stuurt de
ACKs weer door naar de spammer. De echte locatie van de spammer
blijft op die manier verborgen.
Huub Reuver
2011-04-29 05:49:16 UTC
Post by Dick Wesseling
Post by Operator
[...]
Poort 25 inkomend heb je alleen nodig als de ontvangende server een
"call-back" doet. Een "call-back" is niet logisch als veel providers
de uitgaande en inkomende smtp-servers scheiden.

Kortom, zonder call-back is een inkomende poort 25 blokkeren niet
nuttig. Daarnaast heb je anno nu veel meer last van bots als van relays.
Beide blokkeer je door uitgaande poort 25 dicht te zetten.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver
Operator
2011-04-29 10:55:07 UTC
In article <***@navi.boekerij>,
Huub Reuver <***@aoi-karin.nowhere> writes:
[...]
Post by Huub Reuver
Poort 25 inkomend heb je alleen nodig als de ontvangende server een
"call-back" doet.
Bedoel je de sender verify call-back?
Post by Huub Reuver
Een "call-back" is niet logisch als veel providers
de uitgaande en inkomende smtp-servers scheiden.
En als de e-mail gebruiker nu voor uitgaande mail
een andere provider gebruikt dan voor de inkomende mail?
Huub Reuver
2011-04-29 16:31:05 UTC
Post by Operator
[...]
Post by Huub Reuver
Poort 25 inkomend heb je alleen nodig als de ontvangende server een
"call-back" doet.
Bedoel je de sender verify call-back?
Ja.
Post by Operator
Post by Huub Reuver
Een "call-back" is niet logisch als veel providers
de uitgaande en inkomende smtp-servers scheiden.
En als de e-mail gebruiker nu voor uitgaande mail
een andere provider gebruikt dan voor de inkomende mail?
Ik begrijp jou vraag niet.
Wil jij poort 25 gebruiken voor het authenticeren van gebruikers of zo?

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver
Operator
2011-04-29 19:48:05 UTC
Post by Huub Reuver
Post by Operator
[...]
Post by Huub Reuver
Poort 25 inkomend heb je alleen nodig als de ontvangende server een
"call-back" doet.
Bedoel je de sender verify call-back?
Ja.
Zo'n call-back wordt gedaan naar de MX van het sender domain.
Natuurlijk heeft die poort 25 inkomend open staan, tis een MX.
Die poort moet open staan of er nu call-backs zijn of niet.
Post by Huub Reuver
Post by Operator
Post by Huub Reuver
[...]
Dat dacht ik al.
Post by Huub Reuver
Wil jij poort 25 gebruiken voor het authenticeren van gebruikers of zo?
Nee, natuurlijk niet. Een call-back is niets anders dan
het testen of de verzender mail kan ontvangen.
Dat wordt niet alleen door ontvangende domeinen gedaan
maar bijvoorbeel ziggo doet dat ook op de *uitgaande* server.
Ziggo stuurt net als xs4all mail voor buitenstaanders
en ze willen even kijken of die buitenstaander wel bestaat.

Maw: jouw opmerking:
""
Een "call-back" is niet logisch als veel providers
de uitgaande en inkomende smtp-servers scheiden.
""
is niet van toepassing.

Ik hoop dat je mijn vraag nu snapt.
In dat geval hoef je niet te antwoorden.
Huub Reuver
2011-04-28 15:52:36 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Rob
[...]
Sommige providers staan niet toe dat klanten hun ADSL-modem instellen.
Dat is natuurlijk ook beschermen van de gebruiker om te voorkomen dat hij
de instellingen om zeep helpt en dan de helpdesk moet lastigvallen.

Dat het daarnaast ook een voordeel geeft als eigen voip-connecties wel
gebruik kunnen maken van traffic shaping en concurrerende diensten niet
zijn details die niet veel mensen zullen wakkerhouden.

Zelf heb ik zo mijn vraagtekens bij de veiligheid van een connectie als
de provider vanaf internet mijn modem kan instellen die _in_ mijn thuis-
netwerk hangt. Maar ook dat zijn natuurlijk details.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver

PS het gaat hierbij natuurlijk om de bekende "Experiabox".
Rob
2011-04-27 08:11:03 UTC
Post by Huub Reuver
Post by Philip Homburg
Post by Rob
[...]
Dit vind ik nog niet zo'n punt. Je kiest daarvoor bij een consumenten
aansluiting.
Wat wel een probleem vind is dat ze een dichtgetimmerde router mee
leveren die voorgeconfigureerd is voor gebruik van hun eigen VOIP dienst
en niet op een andere kan worden overgeschakeld.
Sterker nog, zelfs een onafhankelijk VOIP apparaat aan de LAN zijde werkt
niet met een andere dienst.

Je bent dus verplicht te telefoneren via KPN, met een ouderwetse telefoon.
Robert Brink
2011-04-27 08:07:19 UTC
Post by Rob
[...]
Heb je het laatste stuk van mijn betoog gelezen? Je reageert op het eerste
stuk...
Post by Rob
[...]
Wat niet vanuit de infrastructuur, maar vanuit de ISP wordt afgedwongen.
Waarbij ik een kanttekening maakte bij mobiele aanbieders, die direct aan
het gebruik van de infrastructuur verdienen in de vorm van belminuten en
SMSjes.

Ik moet regelmatig online via mijn laptop en een USB-dongle met
UMTS-modem. Als daarvan bepaalde poorten worden dichtgezet, zodat ik niet
meer via VPN en Microsoft Communicator aan het werk kan, zal mijn
werkgever dit zien als contractbreuk en acuut overstappen naar een andere
aanbieder.
Post by Rob
Mijn vraag is: hoe lang nog voor hij zich realiseert dat al dat getwitter
en geskype op het vaste net ook ten koste gaat van zijn inkomen, en dat
dus ook niet meer mag.
Dat valt wel mee. Op het vaste net wordt allang niet meer zoveel gebeld,
daar heeft KPN al jaren geleden ingezet op data en daar is zoveel
concurrentie, dat het aantasten van netneutraliteit niet bepaald een
verstandige zet is.

Daarbij is VoIP en Skype voor de gemiddelde mensch veels te technies. Je
kunt zeggen wat je wilt van Ziggo en KPN, maar hun telefonie-over-internet
*werkt* tenminste. Skype pak je niet voor een lokaal gesprek, dat is iets
om met familie en vrienden in den vreemde mee te praten.
Post by Rob
Ik heb het daarbij dus helemaal niet over capaciteit of problemen daarmee,
maar alleen over een topman die uitspreekt dat de ontwikkelingen hem niet
bevallen en dat hij dat anders gaat maken.
Een topman kan nog zoveel blaten, als de klanten met de voeten gaan
stemmen, dan wordt 'ie snel weggestuurd. Met een vette vertrekpremie, dat
dan weer wel.

Het is een link spelletje wat hij speelt, want het kan er bij mij niet in
dat ze dit niet zagen aankomen. Ze hebben bewust iedereen lekker gemaakt
met smartphones en onbeperkt internet, en nu de grootste doelgroep
(jongeren) werkelijk niet meer zonder interwebs en the book of faces (*)
kunnen, gaat de prijs fors omhoog of wordt het zelfs onmogelijk om
diensten naar eigen keuze te benaderen. Als de concurrentie niet meegaat,
of zelfs inzet op social media, dan zijn ze binnen een paar jaar van hun
grootste doelgroep af.

Overigens staat al jaren expliciet in de algemene voorwaarden dat VoIP en
tethering niet zijn toegestaan met de goedkoopste abonnementen. Dat het
wel gebeurt, is omdat het nauwelijks te controleren valt, zolang je het
maar niet overdrijft (d.w.z. excessief veel data verbruikt).

/R

(*) ik kijk teveel naar programma's met James May geloof ik ;)
Rob
2011-04-27 08:19:38 UTC
Post by Robert Brink
Post by Rob
[...]
Ik reageer op het stuk waarvan ik vind dat je het bij het verkeerde eind
hebt, en als stukken al te lang worden dan lees ik op een gegeven moment
niet zo geconcentreerd meer.
Post by Robert Brink
Post by Rob
[...]
Wat doet dat er nou toe? Beiden zijn KPN of afhankelijk van KPN.
Post by Robert Brink
[...]
Welke dan?
Vodafone gaat dit ook doen.
T-Mobile heeft nog niet gezegd dat ze dit gaan doen, maar wellicht doen
ze dat pas als alle klanten bij hun zitten.
Bovendien hebben die veel minder bereik dus dan ga je weer bij je werkgever
zeuren dat het niet werkt.
(wij zitten al op T-Mobile en dit geeft regelmatig gezeik)
Post by Robert Brink
[...]
Dit soort argumenten snijdt geen hout. Wellicht zijn ze ook binnen KPN
gebruikt, maar de realiteit is anders gebleken.
Post by Robert Brink
Post by Rob
[...]
Het gaat mij niet om de topman maar om het feit dat ie op die stoel zit
en dat ie roept wat ie roept.
Als ie doet wat ie zegt dan hebben we met zijn allen een probleem.
Je kunt wel hopen dat het niet zo ver komt, maar voorlopig zal de eerste
stap wel zijn dat het wel gebeurt.
Robert Brink
2011-04-27 09:39:06 UTC
Post by Rob
Post by Robert Brink
Post by Rob
[...]
Het gaat er toe doen als KPN, als monopolist en voormalig Staatsbedrijf
der PTT zijnde (in bepaalde streken van het land kun je niets anders
krijgen), zijn infrastructuur dusdanig wil aanpassen dat alleen van hun
diensten gebruik gemaakt kan worden, of dat andere diensten alleen tegen
betaling kunnen worden benaderd. Dat heet concurrentievervalsing en dat
mag niet van de OPTA (en wellicht dat de NMa zich er ook mee gaat
bemoeien, als de concurrentie opvallend veel overeenkomst gaat vertonen
qua facturering).
Post by Rob
Post by Robert Brink
[...]
Welke realiteit? Ik ken in mijn omgeving, die voor een groot deel uit
non-techneuten bestaat, niemand die via de computer of telefoon van een
VoIP-dienst gebruik maakt, op de diensten van KPN, Tele2, XS4ALL en Ziggo
na. Sommigen hebben niet eens vaste telefonie. Op mijn werk doen we niets
anders dan VoIP, maar da's een intern netwerk via Microsoft Communicator
(altijd fijn, zo'n VoIP-implementatie zonder QoS).

/R
Philip Homburg
2011-04-26 12:37:13 UTC
Post by Rob
Post by Robert Brink
[...]
Er is een groot verschil tussen netwerkneutraliteit en onbeperkt internetten.

Het is het handigst om internet gebruik te beperken door de verbindingen te
knijpen. Bijv. door verbindingen te verkopen met verschillen maximale snelheden
of door verbindingen sterk te beperken als het gebruik uit de hand loopt.

Alleen telco's snappen dat niet. Die willen dat klanten per eenheid betalen.
Gevolg is dat ze omzet mislopen omdat klanten minder geld overhebben voor een
verbinding waar ze per eenheid betalen dan bij flatfee.

Maar wat de KPN nu doet is het schenden van netwerkneutraliteit. Het is niet
zo dat IM zoveel kost. Nee, het gaat erom dat ze liever dure SMSjes verkopen.

VOIP kost ook niets t.o.v. dwars door Nederland rijden met google maps aan op
je smartphone. Maar VOIP gaat ten koste van telefoontikken. En daar gaat het
om.

Blijft natuurlijk wel sterk om de jeugd massaal aan de Blackberry's te helpen
om daarna te gaan klagen dat het SMS volume afneemt.
Robert Brink
2011-04-26 13:35:25 UTC
Post by Philip Homburg
[...]
Heel mooi verwoord, in iets minder woorden dan ik ervoor nodig had. ;)
Post by Philip Homburg
Blijft natuurlijk wel sterk om de jeugd massaal aan de Blackberry's te helpen
om daarna te gaan klagen dat het SMS volume afneemt.
Het lijken wel drugpushers. Eerst de jeugd lokken met vette kortingen op
smartphones en ze verslaafd maken aan internet en apps. Zodra ze dusdanig
verslaafd zijn dat ze niet meer zonder kunnen, verhoog je de prijzen.

/R
Theo
2011-04-26 07:59:37 UTC
Post by Siert Wolters
[...]
Het gaat niet alleen om winst, het gaat om voldoende winst. KPN heeft
ooit een flink bedrag in XS4All geinvesteerd, en daarop moet voldoende
rendement gemaakt worden. De kwantiteit van 'voldoende' is aan
verandering onderhevig, naar gelang de bonusdrang van de bestuurders en
de 'eigenaren'. Men denkt blijkbaar dat door 20% van het personeel te
ontslaan de kosten afnemen, en tegelijk de winst minder dan naar rato
mee daalt, waardoor het winstpercentage stijgt. Das goed voor de bonus,
niet waar?

Moderne bedrijfsvoerders maken liever minder absolute winst, als het
winstpercentage maar stijgt.

Theo
Philip Homburg
2011-04-26 10:16:58 UTC
Post by Theo
Moderne bedrijfsvoerders maken liever minder absolute winst, als het
winstpercentage maar stijgt.
Ik heb geen verstand van die dingen. Maar het lijkt me niet goed als de
winst per aandeel daalt (tenzij ze ook nog wat kapitaal inzetten om eigen
aandelen terug te kopen).
Siert Wolters

Dus hoebedoellu?
Philip Homburg
2011-04-26 12:26:06 UTC
Post by Siert Wolters
Post by Philip Homburg
Post by Theo
[...]
Als je nu even je ogen opent en leest waar ik op reageer, dan kan je misschien
met een opmerking komen die niet als een tang op een varken slaat.
Siert Wolters
2011-04-21 19:45:34 UTC
Post by Siert Wolters
[...]
"We gaan de tent verkopen".

Casper
Brave Burger
2011-04-24 14:59:52 UTC
Post by Siert Wolters
[...]
Ach via de staat ze aankopen, wordt het weer een staatsbedrijf waarover
burgers wat te zeggen krijgen, de status consument bevalt me niet meer zo
goed.
Ik mag als klant dan wel koning zijn, maar de aandeelhouders zijn keizer, en
de banken zijn god.
Dan heb ik aan de titel koning dus geen fluit ;o)
Luuk
2011-04-24 16:56:39 UTC
Post by Brave Burger
Post by Siert Wolters
[...]
wie is hier de admiraal......

“Koning, Keizer, Admiraal – Popla gebruiken we allemaal”. Mooie reclame,
maar met een merkwaardige dubbele boodschap. Aan de ene kant creëert het
een illusie van gelijkheid – in het meest publiek-private vertrek aller
vertrekken verdwijnt elke hiërarchie;
(bron:
http://www.rug.nl/staff/j.a.harbers/technologie%20en%20uitsluiting.pdf)

zou die hierarchie niet alleen in het meest publiek-private vertrek
aller vertrekken verdwenen zijn?
Luuk
Brave Burger
2011-04-24 17:08:07 UTC
Post by Luuk
Post by Brave Burger
Post by Siert Wolters
[...]
De marine zouden we toch afstoten wegens de bezuinigingen? ;o)
Post by Luuk
"Koning, Keizer, Admiraal - Popla gebruiken we allemaal". Mooie reclame,
Tja, kan je wel zeggen, de merknaam en het filmpje staan gegrift in je
geheugen,
dus was het effectief.
Tja, daar vraag je me wat.
Post by Luuk
Luuk
Luuk
2011-04-24 18:24:09 UTC
Post by Brave Burger
Post by Luuk
"Koning, Keizer, Admiraal - Popla gebruiken we allemaal". Mooie reclame,
Tja, kan je wel zeggen, de merknaam en het filmpje staan gegrift in je
geheugen,
dus was het effectief.
okee dan,
voor de jeugdigen onder ons: